Gå til innhold

Stadig engstelig - symptomer nesten borte?


fuji1365380447

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Jeg er gravid i uke 9, og er sykemeldt på grunn av fare for "truende abort". Hadde en missed abortion i uke 9 for et halvt år siden, og er svært engstelig for å miste igjen.

Går på progesteron-kur for å stoppe blødninger som jeg hadde i uke 7 og 8. Jeg har vært på ultralyd å fått påvist hjertelyd i uke 8.

Men nå er jeg skikkelig bekymret igjen. Ømmheten i brystene har forsvunnet, og jeg er ikke kvalm lenger. Det er så vanskelig å gå slik å ikke vite hvordan det går?

Når er det vanlig at brystene slutter å være ømme? Når vil jeg kunne kjenne på magen at jeg er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Fuji - jeg håper at det går bra med deg denne gangen!

Graviditetssymtomer er lumske greier - de kan komme og gå. De er som regel mest framtredende i første trisemester (fram til uke 12 +-), men kan vedvare hele svangerskapet, kan endre seg og til og med forsvinne.

Du har fått en UL, og det høres ut som du blir fulgt godt opp (?). Det er viktig i den situasjonen du er i nå.

Dersom du er i tvil om noe, så ikke vær redd for å ringe jordmor event. legen. Men _sannsynligvis_ er alt OK, i og med at du har sett hjerteslag.

Lykke til, uansett!

(Og blødninger behøver ikke å bety at det går galt, heldigvis. Jeg har tre barn som beviser det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Kjære Fuji - jeg håper at det går bra med deg denne gangen!

Graviditetssymtomer er lumske greier - de kan komme og gå. De er som regel mest framtredende i første trisemester (fram til uke 12 +-), men kan vedvare hele svangerskapet, kan endre seg og til og med forsvinne.

Du har fått en UL, og det høres ut som du blir fulgt godt opp (?). Det er viktig i den situasjonen du er i nå.

Dersom du er i tvil om noe, så ikke vær redd for å ringe jordmor event. legen. Men _sannsynligvis_ er alt OK, i og med at du har sett hjerteslag.

Lykke til, uansett!

(Og blødninger behøver ikke å bety at det går galt, heldigvis. Jeg har tre barn som beviser det :-)

Ja, jeg blir godt fultg opp, og jeg forstår jo at jeg ikke kan ha ultralyd hver uke...

Selv om det er det jeg har lyst til. Klarer liksom ikke å slå meg til ro og nyte at jeg endelig har blitt gravid - jeg flommer over av usikkerhet og uro, og er sikkert ikke noe lett å leve sammen med.

Før i tiden så viste man jo ikke hvordan det sto til før man kjente liv uti fjerde mnd... Nå føler jeg behov for å se at hjertet slår hver uke...

Det er jo helt sjukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blir godt fultg opp, og jeg forstår jo at jeg ikke kan ha ultralyd hver uke...

Selv om det er det jeg har lyst til. Klarer liksom ikke å slå meg til ro og nyte at jeg endelig har blitt gravid - jeg flommer over av usikkerhet og uro, og er sikkert ikke noe lett å leve sammen med.

Før i tiden så viste man jo ikke hvordan det sto til før man kjente liv uti fjerde mnd... Nå føler jeg behov for å se at hjertet slår hver uke...

Det er jo helt sjukt.

Kan "trøste" deg med at de aller fleste gravide går inn i en unntakstilstand når de er gravide. Hormonene spiller inn, og gjør at man kjenner ting på en annen måte enn før.

Hos meg var det tredje svangerskap værst, med blødninger fra uke 3 til uke 16 - inkludert en styrtblødning (fossblødde) i uke 11, med påfølgende sykehusinnleggelse. Gikk og engstet meg sammenhengende fra uke 4 (da jeg tok testen) til uke 18 (ordinær UL). Hadde fire ULer mellom uke 9 og 16. Og nå er pia mi blitt ett år, og frisk og flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett er det sannsynlig at det går bra når det er påvist hjerteslag.

Spontanabort med blødninger osv., er dessverre nokså vanlig. Missed abortion er sjeldnere. Jeg forstår godt at du er engstelig når du så altfor godt vet at det kan skje. Men jeg synes ikke du skal være så opphengt i symptomene, det er normalt at de kommer og går, og det er ingen sikker sammenheng uansett.

Graviditet er starten på en tilværelse uten full kontroll. Det går ikke over. Du tror det blir bedre når du kan kjenne magen og at babyen sparker, men så kjenner du det ikke hver dag, og kanskje er det mindre eller svakere enn i forrige uke. Og tenk hvor mye fælt som kan skje under fødselen, og på krybbedød og hjernehinnebetennelse, og plutselig er h*n to år og kan løpe ut i trafikken og litt senere vil h*n sykle alene langs veien og snart ligger du ikke våken lenger fordi h*n skriker, men fordi du ikke tør sovne før du har hørt nøkkelen i låsen...

Livet er ikke for amatører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett er det sannsynlig at det går bra når det er påvist hjerteslag.

Spontanabort med blødninger osv., er dessverre nokså vanlig. Missed abortion er sjeldnere. Jeg forstår godt at du er engstelig når du så altfor godt vet at det kan skje. Men jeg synes ikke du skal være så opphengt i symptomene, det er normalt at de kommer og går, og det er ingen sikker sammenheng uansett.

Graviditet er starten på en tilværelse uten full kontroll. Det går ikke over. Du tror det blir bedre når du kan kjenne magen og at babyen sparker, men så kjenner du det ikke hver dag, og kanskje er det mindre eller svakere enn i forrige uke. Og tenk hvor mye fælt som kan skje under fødselen, og på krybbedød og hjernehinnebetennelse, og plutselig er h*n to år og kan løpe ut i trafikken og litt senere vil h*n sykle alene langs veien og snart ligger du ikke våken lenger fordi h*n skriker, men fordi du ikke tør sovne før du har hørt nøkkelen i låsen...

Livet er ikke for amatører.

He he he - så sannt så sannt.

Man går egentlig inn i denne unntakstilstanden fra man får to blå streker til man selv vandrer heden, har jeg inntrykk av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Statistisk sett er det sannsynlig at det går bra når det er påvist hjerteslag.

Spontanabort med blødninger osv., er dessverre nokså vanlig. Missed abortion er sjeldnere. Jeg forstår godt at du er engstelig når du så altfor godt vet at det kan skje. Men jeg synes ikke du skal være så opphengt i symptomene, det er normalt at de kommer og går, og det er ingen sikker sammenheng uansett.

Graviditet er starten på en tilværelse uten full kontroll. Det går ikke over. Du tror det blir bedre når du kan kjenne magen og at babyen sparker, men så kjenner du det ikke hver dag, og kanskje er det mindre eller svakere enn i forrige uke. Og tenk hvor mye fælt som kan skje under fødselen, og på krybbedød og hjernehinnebetennelse, og plutselig er h*n to år og kan løpe ut i trafikken og litt senere vil h*n sykle alene langs veien og snart ligger du ikke våken lenger fordi h*n skriker, men fordi du ikke tør sovne før du har hørt nøkkelen i låsen...

Livet er ikke for amatører.

"Livet er ikke for amatører"

Så sant, så sant!

Jeg er så vant til å mestre livet mitt, og være i kontroll og jeg er vant til å lykkes med det jeg setter meg fore.

Jeg har rett og slett litt vanskelig for å gi fra meg kontrollen til naturen. Jeg blir nødt til lære meg å leve med usikkerhet dersom jeg ikke skal ta totalt knekken på meg selv...

Takk for den påminnenlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirakel*2?

Hei igjen! Jeg limer inn et svar jeg ga til deg for en stund siden her inne;):

"Dette går helt fint fuji. Murringene skal forsvinne. Plutselig en dag forsvinner gjerne ømhetene i brystene og. Jeg mistet plutselig alle symptomene en dag, sist gang jeg var gravid. Jeg var livredd og var sikker på at det var gått gale. På ultralyden var det en fin og sprellende krabat. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hei igjen! Jeg limer inn et svar jeg ga til deg for en stund siden her inne;):

"Dette går helt fint fuji. Murringene skal forsvinne. Plutselig en dag forsvinner gjerne ømhetene i brystene og. Jeg mistet plutselig alle symptomene en dag, sist gang jeg var gravid. Jeg var livredd og var sikker på at det var gått gale. På ultralyden var det en fin og sprellende krabat. "

Åååå - takk skal du ha...

Det er så vanskelig å slippe angsten, og bare kose meg med dette svangerskapet.

Jeg må sette en deadline for meg selv: Etter uke 12 så får jeg ikke "lov" til å bekymre meg mer. Fra da av skal jeg bare nyte og glede meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske vanlig at symptomene blir borte rundt den tiden du er nå. Men jeg skjønner jo at du blir ekstra usikker.

Jeg tror nok ikke det er noe galt, men er du usikker - ta kontakt med jordmor eller lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Det er jo ganske vanlig at symptomene blir borte rundt den tiden du er nå. Men jeg skjønner jo at du blir ekstra usikker.

Jeg tror nok ikke det er noe galt, men er du usikker - ta kontakt med jordmor eller lege.

Jeg har en time hos fastlegen min på torsdag, så jeg har bestemt meg for å være tålmodig frem til da.

Vil jo ikke fremstå som totalt hysterisk heller, da...

Håper at hun kan ta blodprøver osv for å se at Hcg nivået er riktig. Det vil roe meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en time hos fastlegen min på torsdag, så jeg har bestemt meg for å være tålmodig frem til da.

Vil jo ikke fremstå som totalt hysterisk heller, da...

Håper at hun kan ta blodprøver osv for å se at Hcg nivået er riktig. Det vil roe meg litt.

Så flott! Det går sikkert bra, vet du. Be om å få tatt de tester som trengs for at du får ro i sjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan du har det, opplevd det samme selv, men det er mange år siden. Man blir ekstra var når man har opplevd abort tidligere. Vil bare si at jeg føler med deg, men hold motet oppe, det går nok bra. Datteren min opplevde det samme som deg for vel et år siden og ble gravid igjen etter noen måneder, venter hver dag nå på babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig at symptomene på svangerskap forsvinner rundt den tiden du er i nå. Husk at du har sett det lille hjertet slå, så da er det gode sjanser for at dette går bra!

Jeg håper og tror at bekymringene dine er grunnløse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en time hos fastlegen min på torsdag, så jeg har bestemt meg for å være tålmodig frem til da.

Vil jo ikke fremstå som totalt hysterisk heller, da...

Håper at hun kan ta blodprøver osv for å se at Hcg nivået er riktig. Det vil roe meg litt.

Det _kan_ være misvisende med hcg prøver om du ikke har noe å sammenligne med. Men de bør etter som jeg har hørt ligge godt over 15 000 i uke 9.

Det går nok fint skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest blir redd og usikker.

Da ømheten og kvalmen forsvant var du da 8 + noen dager? kom det tilbake? Jeg opplever det samme nå og er 7+2, har også hatt 2 MA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Da ømheten og kvalmen forsvant var du da 8 + noen dager? kom det tilbake? Jeg opplever det samme nå og er 7+2, har også hatt 2 MA.

Ja, en del av symptomene kom tilbake igjen en uke senere.

Men nå (er i uke 16 nå) er brystene ikke ømme lenger i det hele tatt.

Men jeg har hatt gjevnlig murringer i magen, og det har jeg ennå.

Hvis du er veldig redd, så kan du jo gå til en spesialist med ultralydapperat og se om alt står bra til. Det har vært veldig nyttig for meg, når angsten har vært som værst...

Lykke til,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...