Gjest polaris Skrevet 8. mars 2001 Del Skrevet 8. mars 2001 Hei! Vi har nylig fått beskjed om at familien bør utredes i forhold til lavt protein S. Dette etter at min yngste bror fikk blodpropp i beinet i fjor sommer da han var 18 år. Han har nå fått konstatert lavt protein S, og legen insisterte på at søsken og foreldre utredes. For 3 år siden hadde min mor ett lett hjerteinfarkt. Hun var da 52 år, røyker ikke, drikker lite, osv. Ikke egentlig i noen risikogruppe. Min mor hevder nå hardnakket at hjerteinnfarktet ikke var en blodpropp, altså sannsynligvis ikke relatert til evt. lavt protein S. Er det noen mulighet for at hun kan vite dette? Kan lavt protein S også gi f. eks. hjerteinnfarkt, eller er det i hovedsak blodpropp i armer og bein (årer tilbake til hjertet) som er problemet? Jeg er gravid i uke 27, og har tatt blodprøve for å vurdere evt. lavt protein S hos meg. Jeg har ikke fått resultatet ennå. Dersom jeg har lavt protein S - er det da fortsatt faren for blodpropp i armer og bein jeg bør være obs på, eller kan man også få infarkter i morkaka som følge av dette? Min brors lege på sykehuset insisterte veldig kraftig på at spesielt jentene i familien burde undersøkes, med tanke på svangerskap og p-pillebruk som i seg selv gir økt risiko for blodpropp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21451-protein-s-blodpropp-og-hjerteinnfarkt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. mars 2001 Del Skrevet 8. mars 2001 Svar til Polaris. Det første spørsmålet ditt må besvares med "nei". Din mor kan ikke med sikkerhet vite at hennes infarkt ikke skyldtes en emboli (propp) som hadde oppstått p.g.a. en evt. protein-S-mangel. Imidlertid er det sjelden at kvinner i din mors alder får infarkt, hvis hun da ikke har andre, vesentlige risikofaktorer. Som du selv anfører : hyppigste komplikasjon av Protein-S-mangel er thrombose og evt. emboli i det venøse systemet (samleårene). Det er all grunn til at resten av familien får sjekket sin status m.h.p. Protein S. I en graviditet er det viktig at du blir regelmessig kontrollert hvis du får påvist samme mangel som din bror. Det vil primært være armer og ben som er hyppigste sete for proppdannelse, og ved minste symptom til slikt skal du omgående behandles. Slik behandling bør fortrinnsvis startes og kontrolleres i sykehus, i nært samarbeid med ansvarlige fødselslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21451-protein-s-blodpropp-og-hjerteinnfarkt/#findComment-92446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.