Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en bekymret sønn, med en 77 år gammel mor som har fått blod i avføringen. Ved tre anledninger siden i høst har det vært store mengder blod i avføringen, rødt blod.

Hennes lege har undersøkt henne, konstatert blod lenger opp i tarmen, og funnet at senkingen var 22, blodprosenten 68 (mye lavere enn vanlig for henne) og jernlagrene var halvert i forhold til normalt.

Hun er blitt henvist til sykehuset. Der har de ikke prioritert henne som hastesak. Formodentlig går de ut fra at det dreier seg om hemmorroider.

Det er fastlegen hennes uenig i, og hun vil derfor at mor skal ta avføringsprøve over tre dager, for å avgjøre om blodet kommer fra lenger opp i tarmen.

Det som bekymrer meg er at tiden går, og fastlegen vet etter min forståelse det som trengs for å få fremskyndet en tarmundersøkelse.

Tar jeg for mye på vei? Jeg tenker naturligvis på risikoen for kreft, og tenker at i så fall er tiden en viktig faktor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214544-blod-i-avf%C3%B8ringen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

kanskje kunne fastlegen ha henvist henne for en røntgenundersøkelse av tykktarmen i ventetiden; de fleste svulster i tarmen vil synes på en slik undersøkelse. Der finnes også spesielle laboratorieprøver som kan påvise med ganske stor sikkerhet om det er kreft i tykktarmen. I Oslo og de større byene er det kun 2-3 dagers ventetid på røntgen av tykktarmen på private institutter, prisen er lik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...