Gå til innhold

leiden mutasjon/habituell abort


jinx

Anbefalte innlegg

Finnes det noen i Norge med spesiell kompetanse på problemet Leiden mutasjon og habituell abort? Hvor kan jeg få informasjon om korrekt behandling i forkant av en ny graviditet? jeg har påvist Leiden og har hatt 3 spontan aborter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg mistet i sist svangerskap i uke 24/25. Først skjønte de ikke hvorfor det gikk sånn, men nå har de funnet at jeg har faktor V Leiden og faktor II. Jeg koagulerer for mye. Lettere for blodpropp. De lurer på om ikke det var årsaken. Jeg er nå gravid igjen og er blitt satt på blodfortynnende medisin, og skal følges både av en gynekolog og en overlege på blodavdelingen. Men jeg bor for tiden i utlandet, så jeg kan ikke hjelpe med navn på spesialister i Norge.

Har du fått en skikkelig utredning ?

Hilsen Estelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg mistet i sist svangerskap i uke 24/25. Først skjønte de ikke hvorfor det gikk sånn, men nå har de funnet at jeg har faktor V Leiden og faktor II. Jeg koagulerer for mye. Lettere for blodpropp. De lurer på om ikke det var årsaken. Jeg er nå gravid igjen og er blitt satt på blodfortynnende medisin, og skal følges både av en gynekolog og en overlege på blodavdelingen. Men jeg bor for tiden i utlandet, så jeg kan ikke hjelpe med navn på spesialister i Norge.

Har du fått en skikkelig utredning ?

Hilsen Estelle

Hei Estelle,

Utredning er et problem siden ingen vet noe om dette. Jeg har påvist Leiden og hatt 3 spontan aborter, 2 i uke 6 før jeg fødte en frisk sønn, nå en abort uke 11. Har gått på Fragmin (2500 x1/dag). Hvilken medisin går du på, hvor mye og når begynte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Enda er det vel ikke bevist at det er sammenhang mellom aborttendens og Leidenmutasjon, men utfra din bakgrunn med 3 aborter er det naturlig å overveie behandling med blodfortynningsmedisin (i graviditet vil det bety sprøyter satt daglig i underhuden). Du bør henvises til fødeavdeling, gjerne før du blir gravid, så man kan legge et opplegg for deg. De kan evt konsultere et universitetssykehus for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Estelle,

Utredning er et problem siden ingen vet noe om dette. Jeg har påvist Leiden og hatt 3 spontan aborter, 2 i uke 6 før jeg fødte en frisk sønn, nå en abort uke 11. Har gått på Fragmin (2500 x1/dag). Hvilken medisin går du på, hvor mye og når begynte du?

Hei Jinx

Jeg tar også fragmin. Er ikke helt sikker på dosen, men det står 0,3ml på eska. Overlegen på blodavd. syntes det var best jeg begynte med en gang jeg var gravid, så i uke 4,5 begynte jeg med sprøytene. Er nå i uke 6, så jeg har en lang vei igjen. Stønn.

Klem fra Estelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jinx

Jeg tar også fragmin. Er ikke helt sikker på dosen, men det står 0,3ml på eska. Overlegen på blodavd. syntes det var best jeg begynte med en gang jeg var gravid, så i uke 4,5 begynte jeg med sprøytene. Er nå i uke 6, så jeg har en lang vei igjen. Stønn.

Klem fra Estelle

Hei Estelle,

Siden dette er noe ingen vet noe om her, har jeg gjort endel research, og vil gjerne få anbefale en newsgroup for gravide kvinner med Leiden som er en gullgruve av info for slike som oss:

http://groups.yahoo.com/group/FVL-PG

Lykke til i svangerskapet!

Hilsen jinx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...