Gjest Tegn-nynne Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Hei. Var på kurs i går og fikk informasjonsfolder om støttekontaktkurs vedr støttekontakt for døve. Hvis du skulle hatt støttekontakt/ dersom hvis en av ungene dine hadde vært døve, hva ville du sett mest etter da? At jeg behersket tegnspråk _veldig_ bra før jeg begynte, eller hadde du godtatt litt "halting" i begynnelsen? Man må jo nesten praktisere det man har lært og tegnspråk er sytten ikke lett altså. Det å være støttekontakt ser jeg på som givende, men føler meg nok "fersk" ennå. På den annen side, nå er kurset i Oslo over, og jeg må jo holde det jeg har lært varmt på noen måte, og gjerne forbedre meg mye også. Forslag/ synspunkt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214649-togli/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Hei:-) Hvis jeg hadde vært hørende og hadde hatt døve barn ville jeg nok helst hatt en døv støttekontakt da jeg mener dette er viktig for det døve barnets språk- og identitetsutvikling. Nå er det sånn at det vanligvis er vanskelig å få tak i støttekontakter som behersker tegnspråk i større eller mindre grad. Det blir litt sånn at man aksepterer at støttekontakten ikke nødvendigvis er veldig stø i tegnspråket. Som du kanskje vet, så er det mange barn som har operert inn Cochlear Implantat (CI) nå og disse barna, samt tunghørte barn, trenger kanskje ikke like mye tegn. Behovene er med andre ord veldig ulike... Hadde jeg vært deg, ville jeg meldt meg som støttekontakt, men samtidig presisert at jeg foreløpig ikke var veldig god i tegnspråk, men at jeg håpet språket mitt ville bli bedre etterhvert. Da har foreldrene selv muligheten til å se om dette kan passe for deres barn. Lykke til da :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214649-togli/#findComment-1574523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tegne-nynne Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Hei:-) Hvis jeg hadde vært hørende og hadde hatt døve barn ville jeg nok helst hatt en døv støttekontakt da jeg mener dette er viktig for det døve barnets språk- og identitetsutvikling. Nå er det sånn at det vanligvis er vanskelig å få tak i støttekontakter som behersker tegnspråk i større eller mindre grad. Det blir litt sånn at man aksepterer at støttekontakten ikke nødvendigvis er veldig stø i tegnspråket. Som du kanskje vet, så er det mange barn som har operert inn Cochlear Implantat (CI) nå og disse barna, samt tunghørte barn, trenger kanskje ikke like mye tegn. Behovene er med andre ord veldig ulike... Hadde jeg vært deg, ville jeg meldt meg som støttekontakt, men samtidig presisert at jeg foreløpig ikke var veldig god i tegnspråk, men at jeg håpet språket mitt ville bli bedre etterhvert. Da har foreldrene selv muligheten til å se om dette kan passe for deres barn. Lykke til da :-) Takk for svar. Supert å få litt innblikk i hva den som skal ha støttekontakt faktisk ser etter. Jeg tar kontakt med Nedre Gausen som skal ha kurset og hører om jeg kan være aktuell som kandidat jeg da. Om ikke jeg er "bra nok" nå, så kan det jo hende at det endrer seg etterhvert. Jeg merker hvertfall selv at det blir litt lettere etterhvert å skjønne nyhetene og Tid for tegn-programmene. Så noe fremgang er det jo! Og jeg blir jo ikke bedre hvis ikke jeg øver ikke sant? Snakkes/doles da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214649-togli/#findComment-1575154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Takk for svar. Supert å få litt innblikk i hva den som skal ha støttekontakt faktisk ser etter. Jeg tar kontakt med Nedre Gausen som skal ha kurset og hører om jeg kan være aktuell som kandidat jeg da. Om ikke jeg er "bra nok" nå, så kan det jo hende at det endrer seg etterhvert. Jeg merker hvertfall selv at det blir litt lettere etterhvert å skjønne nyhetene og Tid for tegn-programmene. Så noe fremgang er det jo! Og jeg blir jo ikke bedre hvis ikke jeg øver ikke sant? Snakkes/doles da. om du forstår hva de sier på tegnspråknyhetene da er du jo virkelig god:) Jeg forstår tegnsatt, men på nyhetene detter jeg av etter 10 sekunder 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214649-togli/#findComment-1575197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kroppogsjel Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 om du forstår hva de sier på tegnspråknyhetene da er du jo virkelig god:) Jeg forstår tegnsatt, men på nyhetene detter jeg av etter 10 sekunder he he. moder'n blei superimponert da jeg oversatte litt. men hun kan til gjengjeld ikke noe da. Vanskelig med TOK syns jeg. Og at noen stedsnavn har samme tegn. (Og at en del ord har samme tegn.....) Jeg må konsentrere meg for å se på både hender og munn samtidig ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214649-togli/#findComment-1575340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Takk for svar. Supert å få litt innblikk i hva den som skal ha støttekontakt faktisk ser etter. Jeg tar kontakt med Nedre Gausen som skal ha kurset og hører om jeg kan være aktuell som kandidat jeg da. Om ikke jeg er "bra nok" nå, så kan det jo hende at det endrer seg etterhvert. Jeg merker hvertfall selv at det blir litt lettere etterhvert å skjønne nyhetene og Tid for tegn-programmene. Så noe fremgang er det jo! Og jeg blir jo ikke bedre hvis ikke jeg øver ikke sant? Snakkes/doles da. Hvis du skjønner litt av ts-nyhetene, så er du nok ikke så aller verst i tegnspråk :-) Det er kjempeflott jo flere som lærer tegn! Plutselig en dag "løsner det" og du klarer å kommunisere uanstrengt på tegnspråk. For at det skal "løsne" må man jo nesten bare prøve å gjøre det man kan for å få innpass i miljøet. Flott tiltak av deg å melde deg på et slikt kurs! Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214649-togli/#findComment-1575937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.