Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger desperat litt hjelp. Er gravid i 26.uke. I helga var jeg i Roma, da kom jeg til å spise kjøtt som ikke var helt gjennomstekt. Da jeg kom hjem ble jeg rett og slett helt hysterisk, er helt sikker på at jeg har fått toxoplasmose nå.

Dro til legen i går. Han sa det var for tidlig å teste meg, men han tok en crp, som foreløpig var normal.Han var ikke overrasket over at den var normal sa han, så jeg fikk en mistanke om at det egentlig ikke vil vise noe på crp ved en toxoinfeksjon. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake om to uker for å ta enn blodprøve (er ikke immun). I går kveld ble jeg kvalm og litt stiv i nakken og småvondt i hodet. Sånn er jeg fortsatt. Hva dette skyldes aner jeg ikke, kan være at jeg spenner meg eller angst rett og slett. Eller toxoplasmose...

Mine spørsmål er:

1.vil toxo slå ut som en infeksjon på crp (selvfølgelig ukjent hvilken ikfek., men vil en kunne se forandrede verdier?) Eller slår den ikke ut på crp i det hele tatt senere heller? Kan jeg ta en crp før det har gått to uker og se om det er noe forandring i kroppen min?

2.hvis jeg er smittet, hvor stor sjans er det for at antibiotika vil hjelpe slik at gutten min ikke vil få dette?

3.hvis gutten blir smittet, hva er mest sannsynlig at vil skje med han når jeg er så langt på vei?

Jeg sliter med angst ( og hypokonderi)i perioder, men har hatt det kjempebra i hele svangerskapet. Men nå kjenner jeg angsten komme for fullt igjen. Jeg er så fortvilet at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214782-gravid-og-toxoplasmose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg tror at i første omgang er det riktig å gå ut ifra at du er mottagelig for toxoplasma infeksjon - ca 90% av norske kvinner er det.

Infeksjonsfaren er betydelig større i Italia enn i Norge, men den er ikke så overhengende som i Frankrike. Det er størst fare for infeksjon ved kontakt med katt og katteavføring (hvilket du ikke hadde). Det er en viss fare ved å spise rått kjøtt, men den er ikke så stor. At kjøttet var i alle fall delvis stekt reduserer også faren. Så alt i alt er ikke faren så veldig stor.

En eventuell infeksjon kan påvises vel en uke, 10 dager etter smitte ved blodprøve. Jeg tror ikke at CRP er noe spesielt ømfintlig prøve og det er i alle fall ikke så god som å påvise antistoffer (spesielt IgM antistoffer).

Antibiotikabehandling vil påvirke gunstig sykdomsutviklingen redusere faren for infeksjon av fosteret og bedre prognose ved eventuelle senskader.

De viktigste organer som kan bli angrepet ved infeksjon i en såpass sen fase er leveren, ungen kan få gullsot, og lungen - lungebetennelse.

Generelt sett synes jeg ikke at faren er noe særlig stor, men for å få en skikkelig beroligelse vil jeg anbefale at du går til legen neste uke og få tatt en blodprøve til antistoffpåvisning. Dette foregår ved mikrobiologiske laboratorier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...