Gå til innhold

Toxoplasmose


baga

Anbefalte innlegg

Kjære jordmor og andre! Jeg trenger så sårt et svar. Jeg er 25 uker på vei med en liten gutt. I helga var jeg i Roma, og jeg kom til å spise kjøtt som ikke var gjennomstekt. Tenkte meg ikke om - at det går an å være så dum!!! Så nå sitter jeg her og skal vente i to uker før jeg kan teste meg...jeg er så fortvilet at jeg ikke klarer å gå på jobb engang, bare tenker på at jeg sikkert har ødelagt livet til den lille gutten min. Er kvalm, og har vondt i hodet og nakken, noe jeg har lest kan være symptomer på infeksjon. Men siden jeg vet at jeg sliter litt i perioder med angst og en smule hypokonderi vet jeg også at det kan komme av dette.

Er det ingen prøver som kan tas tidligere for å sjekke om jeg har fått toxo?

Hvis jeg har fått dette har jeg lest at dette kan muligens behandles med antibiotika, ihvertfall forminske sjansen for at ungen vil bli smittet. Stemmer dette? I så fall, hvor stor sjanse er det for at det vil gå bra med ungen hvis det blir oppdaget og behandlet såpass fort etter smitte?

Blir superglad for svar - jeg trenger noe som kan gi meg litt mer visshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Jeg har hatt katt hele livet så og si. Har alltid spist kjøttet halv stekt, har bodd i sydelige land, spist salater både hjemme og på resturant og har aldri fått det. Så hos meg skal det litt til for å få det. Var selvfølgelig mer forsiktig når jeg gikk gravid, siden jeg ikke har hatt det tidligere.

Hvis du er veldig bekymret, ta en tur til legen å ta blodprøve da vel...Det fikk jeg lov til hvertfall, når det var noe å være bekymret for.

Ellers tror jeg symtomene er en slags forkjølelse.-Uten å være helt sikker.

TRor du kan ta det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg fikk vite av legen min da jeg var gravid:

Hvis man får smitten, er det gode muligheter for at alt går bra med den lille hvis du blir behandlet med antibiotika.

Det er heller ikke sikkert at fosteret blir smittet selv om du blir det. Generelt vil risikoen for at smitten overføres til den lille øke utover i svangerskapet, men skaden avtar utover i svangerskapet. (dvs. at et lite foster får mer alvorlig skader enn et "ferdig" foster, som ditt)

Og det er bare en LITEN mulighet for at du er smittet! Jeg (og mange andre) har spist rått kjøtt og uvaskede grønnsaker i syden før svangerskapet UTEN å få smitten i oss!

Lykke til i den vanskelige ventetiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bekymringene du nå går med er langt større "fare" for den lille, enn en reell smitte. Klart du nå går og kjenner etter ALT som kan tolkes som smitte. men som en trøst er det ytterst få som merker noe idet hele tatt. Faren for at fosteret skal få skader av toksoplasmose avtar etterhvert som du kommer ut i svangerskapet. Og er som regel langt mindre alvorlige nå, enn ved. feks. 7 - 14 uker.

Prøv og slapp av, det er som regel inegn runn til engstelse. Først må det har vært toxo i kjøttet,så må du bli smittet, så må fosteret bli smittet.. For alt du vet kam jo kjøttet ha vært fryst før du fikk det ;-) og da er det jo ingen fare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det mest sannsynlige årsaken til at du kvalm m.m. er nok at du er engstelig, symptomene dine er mer typiske for en slik tilstand enn for toxoplasmose. Det er selvsagt ikke umulig at du kan ha blitt smittet av toksoplasmose, men mest trolig er det at det har gått bra. Årsaken til at man anbefaler blodprøve 3 uker etter at man har blitt utsatt for mulig smitte, er at man også har muligheten for å behandle det, noe som reduserer faren betraktelig for barnet. Man vet at de mest omfattende skadene som toxoplasmose kan medføre for et foster skjer hvis fosteret blir smittet i løpet av de 3 første månedene. Størst sannsynlighet for å bli smittet er i den siste delen av svangerskapet. Altså stiller du i en "heldigere" kategori med dine 25 uker.

Jeg vil anbefale deg å prøve å tenke positivt; det er slettes ikke sikkert at du er smittet, du er midt i svangerskapet, noe som er heldig, du har muligheten for å avsløre mulig smitte tidlig og kan ta i mot behandling hvis du skulle være smittet, og selv om du skulle være smittet er det ikke sikkert at barnet er smittet.

Jeg ønsker deg lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toxoplasma i kjøtt? Den var ny for meg! Tror du kan se helt bort fra at du er smittet! Toxoplasma finnes i katteavføring, og stort sett ingen andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toxoplasma i kjøtt? Den var ny for meg! Tror du kan se helt bort fra at du er smittet! Toxoplasma finnes i katteavføring, og stort sett ingen andre steder.

All informasjon jeg har lest om toxoplasmose er at en kan bli smittet dersom en spiser ferskt ufrosset kjøtt som ikke er gjennomstekt + jord + katteavføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toxoplasma i kjøtt? Den var ny for meg! Tror du kan se helt bort fra at du er smittet! Toxoplasma finnes i katteavføring, og stort sett ingen andre steder.

Du tar nok feil. Det finnes i mange ting, som cecily ramser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok feil. Det finnes i mange ting, som cecily ramser opp.

Helt riktig; katteavføring, jord (fordi katter gjør fra seg der), rått eller delvis kokt kjøtt som er infisert med parasitten; gris, kalv eller lam er mest utsatt, eller at man overfører smitte fra kjøtt man behandler feks under matlaging via hender, bestikk, skjærefjøl el.l.

Frysing dreper parasitten. Spis kjøtt som er helt gjennomkokt. Man bør bruke hansker ved hagearbeid. Få noen andre til å tømme kattedoen. (trenger ikke være redd selve katta). Vaske grønnsaker og frukt før man spiser det.

Ellers det denne sykdommen ikke veldig vanlig i Norge, fordi det er så kaldt her. Mer vanlig i sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toxoplasma i kjøtt? Den var ny for meg! Tror du kan se helt bort fra at du er smittet! Toxoplasma finnes i katteavføring, og stort sett ingen andre steder.

Der tar du nok grundig feil, men det vet du sikkert allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig; katteavføring, jord (fordi katter gjør fra seg der), rått eller delvis kokt kjøtt som er infisert med parasitten; gris, kalv eller lam er mest utsatt, eller at man overfører smitte fra kjøtt man behandler feks under matlaging via hender, bestikk, skjærefjøl el.l.

Frysing dreper parasitten. Spis kjøtt som er helt gjennomkokt. Man bør bruke hansker ved hagearbeid. Få noen andre til å tømme kattedoen. (trenger ikke være redd selve katta). Vaske grønnsaker og frukt før man spiser det.

Ellers det denne sykdommen ikke veldig vanlig i Norge, fordi det er så kaldt her. Mer vanlig i sørover.

Hvis man har katt er det ingen grunn til å være redd for den (eller dens avføring), for har katten toxoplasmose, er man allerede selv smittet og er imun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har katt er det ingen grunn til å være redd for den (eller dens avføring), for har katten toxoplasmose, er man allerede selv smittet og er imun.

Det er slett ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke sikkert.

Hvis katten går og har toxoplasmose er det sikkert jo (med mindre man aldri tar på katten). Men man vet jo ikke om katten har det, og derfor skal man selvsagt holde seg unna andres katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis katten går og har toxoplasmose er det sikkert jo (med mindre man aldri tar på katten). Men man vet jo ikke om katten har det, og derfor skal man selvsagt holde seg unna andres katter.

Toxo smitter gjennom avføring, og det er da ikke alle som driver og tukler med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All informasjon jeg har lest om toxoplasmose er at en kan bli smittet dersom en spiser ferskt ufrosset kjøtt som ikke er gjennomstekt + jord + katteavføring.

Der klarte jeg faktisk lese "fersk ufrosset katt".

hihi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der klarte jeg faktisk lese "fersk ufrosset katt".

hihi ;)

Det er jeg i allefall helt sikker på at jeg ikke utsetter meg for i tide og utide... Der er jeg trygg... haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les alle lenkene til denne tråden så finner du svar

:-)

Finner svar på hvordan man blir smittet av katt på andre måter enn gjennom avføringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...