Gå til innhold

småmark - hvor lang tid til eggene klekkes? (haster)

Anbefalte innlegg

Hei!Min datter på 3 år har fått småmark og alle i familien har tatt Vermox. Hun kan ikke ha hatt mark lenge før vi oppdaget det, for hun har ikke klaget over kløe eller klødd seg særlig i forkant, og da vi oppdaget det, var det fordi hun våknet midt om natten og gråt hysterisk fordi det klødde og sved i tissen. Da vi så etter, krøp det 3 mark i skjeden (trodde de la egg rundt endetarmen???), og disse fikk jeg fjernet - og så sluttet hun å gråte. Spørsmålet: I dag er det 6 dager siden vi tok medisinen, og jeg så i kveld hvite prikker (som små korn el.l.) i hennes avføring (som også var noe bløt). Mener dette ikke er noe hun har spist, og lurer derfor på om det er egg som ble lagt før hun tok Vermox, og som nå er klekket? Bør hun da få Vermox allerede i kveld (og vi andre?), eller skal vi likevel vente til i morgen, slik at det blir en hel uke siden sist? Hvor lang tid går det fra eggene er lagt til de klekkes? 5PJ

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kuren vil være like efektiv uansett om dere tar andre dose av kuren idag eller imorgen. Markene kryper ut av endetarmen om natten for å legge egg, så har nok noen "forvillet seg" inn i skjeden. De vil ikke kunne overleve der. Jeg er usikker på hvor lang tid det tar før eggene klekkes, mener det vanligvis er snakk om 3-5 dager, men vet også at egg kan overleve lenge på varm hud. 2 doser med ca. 1 ukes mellomrom er nesten alltid tilstrekkelig. Dersom du stiller spørsmålet til infeksjonsmedisiner Miklos degree her i DOL vil du sikkert få et mer detaljert svar. Alle i samme husstand skal behandles.

Gjest lille rosinen

Kuren vil være like efektiv uansett om dere tar andre dose av kuren idag eller imorgen. Markene kryper ut av endetarmen om natten for å legge egg, så har nok noen "forvillet seg" inn i skjeden. De vil ikke kunne overleve der. Jeg er usikker på hvor lang tid det tar før eggene klekkes, mener det vanligvis er snakk om 3-5 dager, men vet også at egg kan overleve lenge på varm hud. 2 doser med ca. 1 ukes mellomrom er nesten alltid tilstrekkelig. Dersom du stiller spørsmålet til infeksjonsmedisiner Miklos degree her i DOL vil du sikkert få et mer detaljert svar. Alle i samme husstand skal behandles.

Si meg, kryper de UT av endetarmen om natta?? For å legge egg?? Hvor legges disse eggene da? Og hva gjør de etter at de har lagt disse eggene, kryper de tilbake inn igjen??

*Frysninger*, spesielt siden jeg hadde småmark selv når jeg var rundt 10...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...