Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Janker
Skrevet

Heisann

Jeg er en gutt som er i et forhold med ei jente på 18 år som for 3 uker siden fikk vite at hun hadde Clamydia. Vi har hatt ubeskyttet sex og jeg vet da at jeg også er smittet. Hva skal jeg gjøre nå og hvor farlig er det for gutter å være smittet av clamydia?

Håper på et raskt svar....

Skrevet

Dra til legen og test deg, si fra at dama di har påvist Chlamydia, så får du medisiner!

Tror ikke du behøver å bekymre deg... Man KAN bli steril hvis man går i årehvis uten å behandle det, men det TROR jeg bare gjelder kvinner!

Pål Sand, almenlege
Skrevet

Kjære Janker.

I utgangspunktet skal du oppsøke en lege for testing.Chlamydia behandles nå effektivt med 1 gram Azitromax som er to tabletter.Du bør teste deg og få behandling slik at infeksjonen ikke spres videre.Jenter kan i verste fall bli sterile.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Kjære Janker.

I utgangspunktet skal du oppsøke en lege for testing.Chlamydia behandles nå effektivt med 1 gram Azitromax som er to tabletter.Du bør teste deg og få behandling slik at infeksjonen ikke spres videre.Jenter kan i verste fall bli sterile.

Hei Pål.

Har ikke så lyst tl å si fra til dama at jeg har fått Clamydia, har beklageligvis vært utro i fylla nå nylig, og fikk Clamydia nå nettopp regner jeg med, da hun jeg var utro med har bekreftet at hun er positiv, så da er jeg vel også det.

Har ingen synlige symptomer, men vil kanskje litt ofte tisse...da har jeg vel fått Clamydia?

Dama vil nok gjøre det slutt hvis jeg sier det i alle fall. Skal ikke gjenta seg i alle fall !

Kan jeg be legen skrive ut resept til to personer, og så smugle de to tabellettene med Azitromax i maten/drikken hennes samtidig som jeg tar kuren ? Må vi avstå fra sex mens kuren pågår, isåfall hvor lenge ?

Jeg vet dette er uetisk, men jeg kommer til å gjøre det uansett, da jeg ikke vil miste henne, håper derfor at du svarer faglig på dette spm, og ikke bla bla bla at dette er ikke riktig etc.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Hei Pål.

Har ikke så lyst tl å si fra til dama at jeg har fått Clamydia, har beklageligvis vært utro i fylla nå nylig, og fikk Clamydia nå nettopp regner jeg med, da hun jeg var utro med har bekreftet at hun er positiv, så da er jeg vel også det.

Har ingen synlige symptomer, men vil kanskje litt ofte tisse...da har jeg vel fått Clamydia?

Dama vil nok gjøre det slutt hvis jeg sier det i alle fall. Skal ikke gjenta seg i alle fall !

Kan jeg be legen skrive ut resept til to personer, og så smugle de to tabellettene med Azitromax i maten/drikken hennes samtidig som jeg tar kuren ? Må vi avstå fra sex mens kuren pågår, isåfall hvor lenge ?

Jeg vet dette er uetisk, men jeg kommer til å gjøre det uansett, da jeg ikke vil miste henne, håper derfor at du svarer faglig på dette spm, og ikke bla bla bla at dette er ikke riktig etc.

Dersom du og kjæresten din har vært sammen seksuelt etter at du var utro, har du nok ikke noe annet alternativ enn å anbefale henne å få undersøkt om hun er smittet. Det er du pålagt i følge norsk lov (Lov om smittevern).

Her står blant annet.

"§ 5-1. Plikter for en person som er smittet med en allmennfarlig smittsom sykdom

Den som har grunn til å anta at han selv eller noen han har omsorgen for, er smittet med en allmennfarlig smittsom sykdom, skal snarest gi beskjed til lege og oppsøke legen for nødvendig undersøkelse.

En smittet person med en allmennfarlig smittsom sykdom har plikt til å gi nødvendige opplysninger om hvem smitten kan være overført fra. Dersom overføringen kan ha skjedd ved miljøsmitte, f.eks. drikkevann, matvarer eller dyr, har vedkommende også plikt til å opplyse om dette. Dessuten har vedkommende plikt til å opplyse hvem han eller hun selv kan ha overført smitten til. Opplysningene skal gis til den undersøkende legen eller til kommunelegen."

En viktig årsak til at man har denne lovregelen er i dette tilfellet at manglende behandling kan føre til sterilitet hos en ubehandlet kvinne d.v.s. kjæresten din.

Du vil sannsynligvis ikke få legen din til å skrive ut en resept til deg og venninnen din slik at du kan blande tablettene i hennes mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...