Gå til innhold

Voksentoppen

Anbefalte innlegg

Gjest Victoria

Jeg har en sønn på 17 mnd.Han har vært mye plaget av atopisk eksem, matallergi( hvete, egg, fisk,soya, melk, nøtter+++), astma og generelt mye dårlig allmenntilstand.Han er en kvikk og blid gutt, men er veldig mye plaget av tetthet, surkling og mye natthoste. Han får Pulmicort og ventoline i forstøverapparat, og vi holder astmaen i sjakk pga av dette. Imidlertid er jeg veldig skuffet over den oppfølgingen vi har fått fra lege, legevakt og sykehus. Jeg føler at jeg rett og slett ikke blir hørt - ikke tatt på alvor, og det er veldig vondt. Nå ønsker jeg å komme på Voksentoppen, der vet jeg at vi kan få god og skikkelig hjelp og behandling. Hvordan kommer vi oss dit? Jeg har tatt opp dette med barnelege, han svarte unnvikende - mente det ikke var noen vits. Da han sa det følte jeg meg veldig hysterisk, selv om jeg vet at jeg ikke er det. Jeg synes bare det er uendelig trist at gutten min knapt nok har hatt èn dag uten plager av noe slag. I tillegg til svar fra lege blir jeg glad for innlegg av andre i samme situasjon... På forhånd takk... Hilsen Sliten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21493-voksentoppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sukker2

Hei Victoria!! Jeg har akkurat gitt opp det med Voksentoppen, tror det skal veeeeldig mye til før en får komme dit, men jeg har nå trodd mang en gang at vi skal hatt en mulighet, men neida! Vi også blir "avvist" av legene!! En annen ting jeg har savna, er mer informasjon om sykdommen, og sånne ting! Vår sønn har hatt astma i 3 år nå og det vi kan om astma er det vi selv har "lært" underveis! Vi har ingen kjente med barn med astma, og det har vi savna til tider, da det kanskje kan være greit å "veksle" erfaringer en gang i blandt! Veit at det blir satt opp ulike informasjonsmøter i storbyene innimellom, men det er jo ikke alltid det passer seg sånn da! Til tider føler vi oss rådløse og helt på jordet, men hva skal en gjøre når ikke engang en lege ikke kan informere noe særlig eller??? Dere bruker Pulmicort og Ventoline i forstøverapparat, det gjør vi og:0) Hvor sterke medisiner bruker dere? Har ikke helt peil på hva som er sterke og svake men..............? Hilsen en som føler med dere!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21493-voksentoppen/#findComment-92302
Del på andre sider

Gjest Victoria

Hei Victoria!! Jeg har akkurat gitt opp det med Voksentoppen, tror det skal veeeeldig mye til før en får komme dit, men jeg har nå trodd mang en gang at vi skal hatt en mulighet, men neida! Vi også blir "avvist" av legene!! En annen ting jeg har savna, er mer informasjon om sykdommen, og sånne ting! Vår sønn har hatt astma i 3 år nå og det vi kan om astma er det vi selv har "lært" underveis! Vi har ingen kjente med barn med astma, og det har vi savna til tider, da det kanskje kan være greit å "veksle" erfaringer en gang i blandt! Veit at det blir satt opp ulike informasjonsmøter i storbyene innimellom, men det er jo ikke alltid det passer seg sånn da! Til tider føler vi oss rådløse og helt på jordet, men hva skal en gjøre når ikke engang en lege ikke kan informere noe særlig eller??? Dere bruker Pulmicort og Ventoline i forstøverapparat, det gjør vi og:0) Hvor sterke medisiner bruker dere? Har ikke helt peil på hva som er sterke og svake men..............? Hilsen en som føler med dere!

Vi bruker Pulmicort 0,125 og Ventoline 0,1. Pulmicort to ganger om dagen, altså morgen og kveld og ventoline ved behov...noe som er temmelig ofte. Det som plager meg mest er at disse medisinene bare er nok til å forebygge de verste anfallene, men vi ahr lite som virker bra akutt. Ventoline er ikke nok... Vi skal på barnepoliklinikken mandag, da skal jeg stå på krava, bli hørt. Jeg er ganske ung, 21 år - kanskje er det derfor de ikke tar meg på alvor? Vi har det akkurat på samme måte, at det vi kan om astma er ting vi har lært oss selv... Fikk litt info èn gang av typen: "Dette er en elefant med astma. Sånn ser luftveiene ut uten medisiner..." Argh! Hva tror de om oss? Blir mer og mer fortvilet, men håper på det beste...:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21493-voksentoppen/#findComment-92323
Del på andre sider

Gjest sukker2

Vi bruker Pulmicort 0,125 og Ventoline 0,1. Pulmicort to ganger om dagen, altså morgen og kveld og ventoline ved behov...noe som er temmelig ofte. Det som plager meg mest er at disse medisinene bare er nok til å forebygge de verste anfallene, men vi ahr lite som virker bra akutt. Ventoline er ikke nok... Vi skal på barnepoliklinikken mandag, da skal jeg stå på krava, bli hørt. Jeg er ganske ung, 21 år - kanskje er det derfor de ikke tar meg på alvor? Vi har det akkurat på samme måte, at det vi kan om astma er ting vi har lært oss selv... Fikk litt info èn gang av typen: "Dette er en elefant med astma. Sånn ser luftveiene ut uten medisiner..." Argh! Hva tror de om oss? Blir mer og mer fortvilet, men håper på det beste...:-)

Hei igjen!

Kanskje du kan spørre legen på mandag om dere kan få litt sterkere medisiner?

Hvertfall til å ha i sånne tilfeller hvor han er ekstra tett!

Vi har et stort skap med medisiner i ulike doser! Har pulmicort 125,250,500, og 1000

og ventoline 2.5.

+at han i høst begynnte på tablettene Singulair, noe som har gitt en kjempe effekt!!!

Han får en tablett hver kveld, + 2ml pulmicort 500 morgen og kveld.

Ventoline får han 3-5 ganger når han er tett!

Til tider kan vi føle oss litt "oppbrukt" på en måte, men vi har ALDRI hatt barnevakt, så vi er slitne til tider!

Men vi har hver vår "frikveld" hver 14 dag, og det er deeeeeeeilig det:0)

En liten ting til, har dere søkt/fått hjelpestønad???

Hvordan er formen i dag da?

Ønsker dere lykke til hos legen, det er bare å stå på sitt og forlange helt til du er fornøyd! Du har ingenting å tape, men jeg er enig om at det til tider kan føles som om at en er for ung!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21493-voksentoppen/#findComment-92368
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Noe av det viktigst som er, er at astmabarn tas på alvor fra de er små, altså så snart astmaen er diagnostisert. Jeg skjønner veldig godt at du er lei deg og skuffet. Ring direkte til Voksentoppen og be om fremgangsmåte for å komme dit. Sansynligvis kreves det en henvisning. Får du det ikke fra den ene legen, er det ingen dårlig løsning å kontakte en annen. Du er i din fulle rett. Og hva er vel viktigere enn at barnet ditt får den beste behandling? Den finnes jo i dette landet, så la deg ikke stoppe nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21493-voksentoppen/#findComment-92410
Del på andre sider

Gjest Odrun

Hei igjen!

Kanskje du kan spørre legen på mandag om dere kan få litt sterkere medisiner?

Hvertfall til å ha i sånne tilfeller hvor han er ekstra tett!

Vi har et stort skap med medisiner i ulike doser! Har pulmicort 125,250,500, og 1000

og ventoline 2.5.

+at han i høst begynnte på tablettene Singulair, noe som har gitt en kjempe effekt!!!

Han får en tablett hver kveld, + 2ml pulmicort 500 morgen og kveld.

Ventoline får han 3-5 ganger når han er tett!

Til tider kan vi føle oss litt "oppbrukt" på en måte, men vi har ALDRI hatt barnevakt, så vi er slitne til tider!

Men vi har hver vår "frikveld" hver 14 dag, og det er deeeeeeeilig det:0)

En liten ting til, har dere søkt/fått hjelpestønad???

Hvordan er formen i dag da?

Ønsker dere lykke til hos legen, det er bare å stå på sitt og forlange helt til du er fornøyd! Du har ingenting å tape, men jeg er enig om at det til tider kan føles som om at en er for ung!!

Hei dere

Norges Astma og Allergiforbund har utdannet informatører flere steder i landet. Hva med å kontakte disse.

Det finnes også likemannstelefon som betjenes av foreldre til barn med astma. Jeg er sikker på at dere kan få god hjelp og støtte i disse.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21493-voksentoppen/#findComment-92459
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...