Gå til innhold

gule stafylokokker

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig mor

Barna mine på 6, 3 og 1/2 år hadde for ca 1 1/2 månad sidan gule stafylokokker i nokre sår. (opprinneleg var det storebroren på 13 som var smitta, han hadde store sår i ansiktet og på armane) Me smurte på fucidin salve og dei to eldste fekk i tillegg Abboticin mot dette.

Etter å ha vore kvitt problemet i ein månads tid, dukkar det på nytt opp sår hos dei to eldste. Dei har kvar sitt sår på haka.

Me har tatt fram fucidinsalva igjen og går på ein ny runde med smørjing. Eg var hos doktoren med dei og fekk beskjed om at det kunne sitte gule stafylokokker i nasen som smittar dei igjen. Det blei tatt prøvar frå nasen til begge to, og eg forstod det slik at dersom prøvane var positive måtte barna få sterkare medisin.

Stemmer det at det kan sitje gule stafylokokker i nasen? Kan du forklare litt om dette? Og kva skal me gjera for å få ein endeleg slutt på dette? Kan me risikera at stafylokokkene sit i kroppen og kjem med jevnlege utbrudd?

Dette går veldig inn på meg. Me må få ein slutt på desse såra!

helsing

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21507-gule-stafylokokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære engstelig mor, Det er helt riktig det legen din sier. Ganske mange av oss går rund med gule stafylokokker i nesen. De fleste av disse har ingen symptomer og vet selvfølgelig ingenting om dette. Vi kan av og til overføre disse stafylokokkene til andre personer, og noen av disse kan bli syke av det. Vi kan også overføre dem til oss selv, til steder der de ikke hører hjemme. Vi smitter oss selv på en måte. F. eks vi kan smitte et sår e.l. Slik smitte kan oppstå f. eks. i kjølvannet av en virusinfeksjon.

Hvis dette er plagsom og gjentar seg kan man forsøke å fjerne stafylokokkene fra nesen med grundig antibiotikabehandling, men det kan være vanskelig å få til. De har en stygg tendens til å komme tilbake. For din del vil jeg si at det mest fornuftige måten å gripe problemet på er å undersøke hvilke antibiotika som er effektive, og bruke disse i en skikkelig gjennomført kur.

Håper du lykkes. Det er ikke noe sjelden plage.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21507-gule-stafylokokker/#findComment-92541
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...