vak Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Hei, Sluttet å røyke for ca 8 år siden, røykte da fra jeg var ca. 18 år til 28. Men, var festrøyker inntill et år siden. Har siden det vært røykfri. Men, har fortsatt problem med halsen, dvs. jeg går og kremter / harker stadig, føler det sitter slim etc. nede i halsen som må opp hele tiden. Men, dette merkes speislet godt etter at jeg har drukket alkohol. Plagene er da sterkere de første dagene, så avtar de gradvis, men forsvinner ikke helt. Føler jeg må renske halsen mest om morgenen, men også om kvelden. Kan dette med kremtingen/harkingen bare være en stygg uvane? Føler som nevnt at halsen må renses, pleier også veldig ofte å kremte/rense strupen før jeg f.eks. skal ta en tlf. etc. HAr vært hos lege og han kjente på hals, så nedi etc. uten at han kunne se noe. Tok for sikkerthets skyld en MR undersøkelse, venter på resultat fra denen som kommer til uka. Håper jo selvfølgelig at den ikke skal vise strupekreft etc!! Men, finnes det da noe medisin etc. jeg kan ta for å få bort plagene? Er det alkoholen som gjør at halsen blir irritert? Kan det være en kronisk halsinfeksjon el.l? For tørr luft på jobb, for mye kaffidrikking etc? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215087-harking-hals/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Mest sannsynlig er det kanskje blitt en "uvane". "Sålenge du ikke er hes eller har smerter er det ikke kreft. En annen vanlig årsak til hyppig kremting er at det stadig renner litt slim i bakre svelgvegg og ned på stemmebånd. Dette kan komme fra nesehule og bihuler. Dersom dette er årsak vil saltvannskylling jevnlig ( 2-4 g/dag) gi klar bedring. Kan ikke skjønne at alkohol i seg selv kan gi slimdannelse og irritasjon i strupen. Men kanskje er det røykfylte rom og høyere stemmebruk enn normalt ved alkoholbruk som er indirekte årsak. Tørr luft kan irritere luftveiene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215087-harking-hals/#findComment-1581028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.