Gå til innhold

Progesteron


gave

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hatt 3 SA/MA, og mannen min og jeg er innstilt på å gjøre det vi kan for å hindre at dette skjer igjen. Jeg har blitt relativ fort gravid alle gangene.

Jeg har lest en del på nettet og spurte legen om å få progesteron for bruk neste gang jeg evt. ble gravid. Hun mente det ikke kunne skade og skrev ut resept på en pakke.

Jeg ser at jeg har fått en pakke med Crinone 8% - med 15 kapsler (vaginagel). En kapsel om dagen blir 15 dager. Jeg må da ha fått alt for lite? Det kan ikke være meningen man skal bråstoppe med progesterontilskudd etter 15 dager i begynnelsen av et eventuelt svangerskap? Etter hva jeg har lest, kan dette faktisk utløse en abort! Dette er også stikk i strid med det som står på pakningsvedlegget (anbefaler 10-12 uker).

Har lest om Progesta Care på nettet - en progesteronkrem som kan kjøpes reseptfritt. Vil denne kremen kunne brukes som et progesterontilskudd i forbindelse med svangerskap? Får inntrykk av at den først og fremst er laget med tanke på overgangsalderen, men hormonet er jo det samme.

Det står mye info på http://www.futhark.no/Progesteron.htm

Jeg bor for tiden i utlandet og har ikke kontakt med noen lege. Den forrige legen har jeg egentlig vært veldig misforhøyd med - er i grunn ikke interessert i å bruke henne mer.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Min lege sa at ved slike tilfeller var det vanlig å gi progesteron frem til fosteret var 60 dage gammelt.

På dette tidspunktet skal morkaka ha tatt over produksjonen av progesteron fra det gule legemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 15 kapsler er jo alt for lite. Det er meningen du skal fortsette med dette i 3 måneder etter påvist graviditet. Et brått fall i progesteron nivået er ikke heldig. Men om du ikke er gravid så vil jeg anta at du ikke trenger ta kapslene. Dvs. at du begynner fra EL og fortsetter fra til IKM/ eller mensen. Nå er det jo ikke skadelig å ta dette, men det kan jo blir dyrt i lengden.

Progesta Care vil jeg nesten tro inneholder for lite progesteron for å gjør noen nytte, men dette VET jeg slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sa at ved slike tilfeller var det vanlig å gi progesteron frem til fosteret var 60 dage gammelt.

På dette tidspunktet skal morkaka ha tatt over produksjonen av progesteron fra det gule legemet.

Hei,

Takk for kjappe svar fra noen som har vært borti dette før! Enig at det blir veldig dyrt med Crinone. Pakken (som viste seg å bare inneholde 15 kapsler kostet ca. 550 kroner!!). Ser at progesteronkremen er billigere - og håper derfor den kan ha en effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hei,

Takk for kjappe svar fra noen som har vært borti dette før! Enig at det blir veldig dyrt med Crinone. Pakken (som viste seg å bare inneholde 15 kapsler kostet ca. 550 kroner!!). Ser at progesteronkremen er billigere - og håper derfor den kan ha en effekt...

Den progesteron-geleen som jeg har brukt nå i begynnelsen av svangerskapet var IKKE billig.

Kostet 600 kr for 16 dagers kur.

Men jeg syntes at det er verdt det, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den progesteron-geleen som jeg har brukt nå i begynnelsen av svangerskapet var IKKE billig.

Kostet 600 kr for 16 dagers kur.

Men jeg syntes at det er verdt det, ja!

Hei igjen,

Enig - fungerer det, så er det verdt det. Og jeg kan jo bare kjøpe flere pakker dersom dette viser seg å fungere... (dvs. fosteret blir sittende...). Jeg fikk beskjed om å begynne å bruke gel'en når jeg finner ut at jeg er gravid. Gjorde dere det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Hei igjen,

Enig - fungerer det, så er det verdt det. Og jeg kan jo bare kjøpe flere pakker dersom dette viser seg å fungere... (dvs. fosteret blir sittende...). Jeg fikk beskjed om å begynne å bruke gel'en når jeg finner ut at jeg er gravid. Gjorde dere det samme?

Nei, jeg begynte først da jeg fikk ganske mye blødninger.

Progesteron er jo med på å stoppe den vanlige mens-syklusen, og mangel på progesteron kan føre til blødninger.

Jeg har ikke blødd noe siden jeg startet på kuren. Jeg er nå 10 uker på vei, og det kan se ut som om det ordner seg denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Dette spørsmålet viderebringer jeg til forum for gynekologi siden det er noe utenfor mitt kompetanseområde. Jeg ønsker dere imidlertid lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår at man er fortvilt etter slike skuffelser og vil gjøre alt mulig for å optimalisere forholdene, men det er faktisk lite eller intet dere kan gjøre selv.

Det er således dessverre ingen holdepunkter for at progesterontilførsel reduserer risiko for abort. Normal progesteronproduskjon er tegn på at graviditeten utvikler seg normalt ettersom morkaken øker sin produksjon av hormonet. Ved en graviditet vil også produseres hCG i morkaken, det hormonet stimulerer igjen til progesteronproduksjon i ’det gule legemet’ på eggstokken hvorfra egget ble utklekket. Å tilføre progesteron bedrer altså ikke hverken fosteranlegget eller morkaken.

Innen IVF, prøverørsbehandling, tilføres ganske visst progesteron i forbindelse med behandling pga den kunstige hormonstimulasjon kvinnen har vært utsatt for. Det bedrer slimhinnen i livmoren, antar man, så egget lettere fester seg. Ved vår IVF-avdeling i Trondheim stopper man tilførsel så snart man vet at kvinnen er gravid.

Jeg tror ikke det kan skade å forsøke Crinon med 15 dagers behandling etter sikker eggløsning (vurdert med temperaturmåling da temperaturen øker et par streker etter eggløsning eller eggløsningssticks). Å stoppe tilførsel av progesteron kan ikke utløse abort i en normal graviditet.

Progestacare gir en meget liten (få prosent) eller ingen økning i progesteronnivået (jeg har personlig testet dette produktet).

Hvis dere har hatt tre aborter på rekke uten en fødsel imellom betegnes tilstanden ’habituell abort’ og der kan starte utredning. Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser, evt endring i blodets koagulasjon (levering) og for feil ved livmor. Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve.

I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap.

Årsaker kan være:

• genetiske feil (i arveanlegg) hos 3-5%

• anatomiske feil (i livmoren) 5-25%

• feil i immunsystemet: 5-15%

Husk å bruke folat (400 mikrog) allerede før graviditeten

Det vil generelt være 50-70% sjanse for et vellykket svangerskap ved neste forsøk

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...