Gjest Lois Skrevet 8. mars 2001 Del Skrevet 8. mars 2001 Hei! Min far som er 62 år, har nylig fått påvist alvorlig høyt blodtrykk, høyt kolesterol og aldersdiabetes. Han er nå under behandling, og alt går den rette veien, (vekt, kolesterol, blodsukker og blodtrykk). Sannsynligvis returnerer han aldri til arbeidslivet, før han førtidspensjoneres til våren. Har han nå en like reell mulighet som alle andre til å få et langt liv, eller må vi forberede oss på at han har blitt påført skader som vil forkorte livet hans? Så til mitt 2. sp.m.: Min svigerfar døde nylig av hjerteinfarkt, 68 år gammel. Han hadde noen år tidligere hatt infarkt med hjertestans, men ble berget tilbake til livet pga. griseflaks. Burde ikke min samboer i 30-årene få sjekket sin lipid-profil? (Han har også en onkel som fikk infarkt i 50-årene, men som enda lever). Jeg er selvfølgelig bekymret, men min sambo mener det ikke er noen grunn til det. Hva mener du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21533-to-hjerte-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. mars 2001 Del Skrevet 8. mars 2001 Svar til Lois. Risikoen for å utvikle hjerte-kar-sykdom øker med antall risikofaktorer, og din far synes å ha noen av de tyngste : høyt kolesterol, sukkersyke og forhøyet blodtrykk. Det er dessverre sannsynlig at han allerede har etablert endel forandringer i sine blodårer på forskjellige steder. Imidlertid er det all grunn til at han får etablert skikkelig kontroll med de faktorer han kan påvirke, og alle de ovenfor nevnte er av denne karakter. Jeg går ut fra som en selvfølge at han ikke røyker. Det ville ha 4-8-doblet hans risiko i denne situasjonen. Hensikten med forebyggende medisin er å erkjenne hvilke personer som har stor risiko for å utvikle sykdom. Det er klar arvelig sammenheng når det gjelder koronar hjertesykdom. Du har rett i at din samboer burde få sjekket sin lipidprofil. Skal forebyggende tiltak ha noen som helst hensikt, må de settes inn på et tidlig tidspunkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21533-to-hjerte-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-92447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.