Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kroppen jobber med brekket på.

Har vært hos fastlegen og tatt blod og urin prøver, begge viste normale verdier. Sjekk av blodtrykk og kolestrol, begge noe over normalen.

Tok også en ekg test av hjeret. Ingen feil funnet. Jeg sover dårlig, rastløs, problemer med konsentrasjon etc.

jeg er ikke røyker, normalt alkoholforbruk, normalt kosthold, trener regelmessig. Jobber alt for mye, med eget firma samt medeier i et annet, det blir mye stress i jobbsituasjonen.

Fastlegen mente da at jeg kunne lide av stress, men er det så enkelt ??

Hva kan jeg gjøre for å finne ut av problemet, og få opp livskvaliteten ??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215632-litt-diverse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Stress er ikke enkelt, det er alvorlig.

Til hverdags så bruker vi ordet "stress" om alt mulig, som egentlig er bare litt mye å gjøre. En kropp i ekte stressreaksjon kan gi utrolig mange alvorlige og plagsomme symptomer - slike som du beskriver.

Stress øker faren for hjerte-kar sykdommer, stress øker faren for abort, stess kan gi hodepine, magesår, muskelsmerte osv.

Jeg tror du skal ta din stress-diagnose på alvor. Finn ut av hva du kan kutte ned på. Skap mer rom til ro, stillhet og ettertanke i livet ditt. Ikke gjør ting som du føler at du må.

Det kan være svært nyttig å lære seg å mediterere - dette gir deg muligheten til å kjenne hvor mye uro du lever med til vanlig. For når man løper mellom jobb og trening, så får man aldri tid til å kjenne etter.

men du kan ikke lure kroppen. Den sier i fra, på en eller annen måte. Og det er nettopp det din kropp gjør nå. Og det er alvorlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215632-litt-diverse/#findComment-1585729
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Høres ut som du kan være i faresonen for utbrenthet. Eneste som hjelper er å senke tempoet og kravene i hverdagen. Kanskje kan du være deprimert også. Ta en runde med deg selv der du tenker nøye igjennom om livet inneholder tilstrekkelig av aktiviteter som gir "påfyll", eller om du tvert imot over flere år har tappet langsomt av energi-lagrene. Litt høyt blodtrykk er sannsynligvis et stress-symptom, synes du bør ta dette alvorlig før du virkelig går på en smell og må ha langtids sykmelding. Er man først skikkelig utbrent trenger de fleste mellom 6 og 12 mnd for å få arbeids-evnen tilbake. Prøv å ta ut noen ferier, og hør med kolleger om dere kan ordne dere med vikarer eller andre som kan avlaste en periode.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215632-litt-diverse/#findComment-1589461
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...