krank20 Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Hei, jeg har i snart tre måneder hatt diverse symptomer som ikke vil forsvinne: Tungen min har et hvitt og/eller gulbrunt belegg som kommer og går, men aldri forsvinner for godt. Tungen er også deformert rundt kanten, det kan virke som avtrykk av tennene. Opplever også litt ubehag i halsen, men har ingen hoste. I tillegg har jeg en merkelig kribling/murring inni begge føttene og noen fingre. Akkurat hvordan det føles er vanskelig å beskrive, men det er ulikt noe annet jeg har opplevd før (kanskje likner det på et veldig lavt, vedvarende elektrisk støt). Dette kan være helt vekke innimellom, men det har fremdeles ikke gått en hel dag hvor det ikke har vært merkbart. Som oftest kommer følelsen i høyre foten. I høyre armhule opplever jeg også milde smerter innimellom. Både tungebelegget og murringen blir kraftigere når jeg trener eller nyter alkohol. Jeg var til legen for en måned siden, og har tatt en god del prøver, men ikke funnet noe galt: leverprøver, senkning, hvite blodlegemer, borreliose, og infeksiøse årsaker som legen kalte det. Jeg har også sjekket for kyssesyken, parvovirus, og til og med hiv (uten at jeg hadde grunn til å mistenke det, heldigvis). Nevrologiske årasker ble også vurdert og utelukket av legen. Jeg fortalte legen at jeg fikk symptomene under en stressende periode med mye arbeid, lite søvn og lite mat, og han mente dette var årsaken. Problemet er at denne perioden for lengst er over, og jeg har forsøkt å gjøre riktige ting som å spise sunt og ta vitamintabletter, redusere alkoholinntak og sove tilstrekkelig. Det har nok hjulpet noe, men altså ikke nok. Jeg føler meg stort sett frisk, og har ikke hatt symptomer som feber eller hodepine. Jeg føler likevel at kroppen ikke er som den skal være, og når tilstanden ikke går over etter så lang tid, begynner det å bli en belastning for meg. Noen forslag til hva dette kan være? Jeg antar at det er noe som går på immunforsvaret, siden symptomene forsterkes ved fysisk aktivitet og alkohol. Finnes det noen råd mht. kosthold eller behandling som kan hjelpe kroppens rehabilitering (f.eks akupunktur)? Håper legen og andre kan hjelpe meg med dette. Mvh, mann, 27 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215787-langvarig-belegg-p%C3%A5-tungen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 En aktuell blodprøve som bør sjekkes er B12-nivået. Lavt nivå kan gi både forandringer på tungen og nevrologiske utfall, gjerne nummenhet eller prikning/dovning. behandling vil være tilskudd av vitaminet. Kanskje kan du prøve dette uansett; tabletten Tri-Be er aktuell; den er resept-pliktig. Ellers synes jeg du kan få henvisning til øre-nese-hals-lege dersom det er synlige forandriger på tungen. KAN være tegn på sjeldne bindevevs-sykdommer. Prøv å innta mye anti-oksydanter; tabletten Avantgarden ( fåes i helsekost) er et godt alternativ. God dose omega-3 er også gunstig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215787-langvarig-belegg-p%C3%A5-tungen/#findComment-1589478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.