Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest heger

Hei!

Jeg er har bror på snart 20 år som i går hadde sitt tredje epeleptiske anfall. Det første kom da han var 17 år og akkurat hadde opplevd dødsfall i nær familie. Det ble derfor konkludert med at siden han ikke hadde hatt anfall tidligere var det livssituasjonen akkurat da som utløste det. Rett før jul i fjor hadde han et nytt anfall. Jeg var tilstede, og syntes det var så dramatisk at jeg tilkalte ambulanse.

Han overnattet på sykehuset, og det ble foretatt en del undersøkelser. Han ble noen dager senere inkalt til grundigere undersøkelser, bla. ct. Undersøkelsene ga ikke noe klart svar, og han skal på flere kontroller til høsten. I mellomtiden valgte de å ikke gi han noen medikamenter, men han ble fratatt førerkortet.

I går hadde han imidlertid et nytt like dramatisk anfall.

Jeg har selv vært tilstede på de to siste anfallene og de utarter seg som følger:

Han er helt klar fram til anfallet plutselig kommer. Han blir helt stiv. Lager lyder Skjærer harde grimaser, himler med øynene. Etter ca. 4-5 minutter begynner han å riste,/får rykninger. Sånn blir han liggende ca. 10-15 minutter, men mot slutten kommer han i korte glimt litt til bevissthet og da prøver han å reise seg opp. Han blir agressiv hvis jeg prøver å få han til å legge seg ned igjen. Etter ca. en halv time går det an å snakke til han igjen, men det virker fremdeles som om ikke alt "går inn", og han kan spørre om de samme tingene gang på gang. Det virker også som om hukommelsen er svekket de første timene etter anfallet. Når jeg spurte han i går ca. 1 time etter anfallet om han hadde spist lite tidligere på dagen, så husket han f.eks. ikke det.

Jeg må også legge til at han som 3-åring hadde en operasjon i hodet/hjernen. Legene kalte det en "posje" (aner ikke hvordan det skrives). Tor det hadde noe med at han hadde for store væskesamlinger.

Jeg er fortsatt ganske oppskaket over gårsdagens hendelse, og lurer egentlig på hva som er riktig å gjøre når man er vitne til et slikt anfall.

Lurer også på om det er sannsynlighet for at anfallene hans vil komme hyppigere heretter.

Hva kan være utløsende faktorer?

Hvor ofte må anfall komme for at medikamenter kan brukes?

Håper dere tar dere tid til å svare på dette, da jeg føler at jeg står med så mange ubesvarte spøørsmål.

Har selvfølgelig allerede tatt kontakt med sykehuset, men der var det ingen inne som kunne svare meg før etter helgen.

Hilsen svært bekymret storesøster

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21580-epelepsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære heger !

Når han nå har hatt sitt tredje anfall, er det overveiende sannsynlig at han bør begynne med antiepileptisk medisinering for om mulig å unngå enda flere. Jeg synes derfor det blir for lenge å vente til "kontrollen til høsten" - dere bør ta kontakt med lege like over helgen for å få en snarlig ny avtale hos nevrolog.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21580-epelepsi/#findComment-92844
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...