Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 35 år som er overvektig, men jeg er forholdsvis aktiv og er i full jobb i nordsjøen. Jeg har det siste året hatt problemer når jeg sover. Etter at jeg har sovet noen timer, så våkner jeg når jeg må snu meg. Jeg har da til tider store smerter øverst i magen. Føles som det er innenfor nedre kant av brystbeinet. Hvis jeg da trekker pusten dypt eller hoster, så forsterkes disse smertene. Hvis jeg bygger opp med puter under hodet/overkropp, så letter jeg smertene. Når jeg står opp av sengen om morgenen og går på badet, så er plagene borte i løpet av minutter. Av og til har jeg følt at det er luft som er innestengt eller sur mage som gjør dette, men jeg er ikke sikker. Håper du kan svare på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215951-datatekniker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette kan være såkalt "reflux-syndrom". Det er magesyre som i liggende stilling skylles opp i spiserøret og gir sår slimhinne der. Men kanskje litt uvanlig at smertene slipper med en gang du reiser deg.Smertene kan også være muskulære; mellomgulvs-muskulaturen. Mest sannsynlig dersom du har hatt markant vekt-økning på kort tid. Du kan prøve reseptfri syre-reduserende kur, f.eks Tagamet. Om dette ikke hjelper synes jeg du skal kontakte fastlegen din. Røntgen av lungene og ultralyd av øvre deler av magen kan bli aktuelt. Eventuelt kan du prøve en sterkere syre-blokkerende kur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215951-datatekniker/#findComment-1589490
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...