Gå til innhold

FU: Når bør man få barn?


Sofline

Anbefalte innlegg

Det har vært en del diskusjon her inne de siste dagene om når det er ansvarlig å få barn osv, så....

Hvor gammel mener du man bær være før man begynner å formere seg? Bør man vente til man er ferdigutdannet (og hva hvis man er det når man er 20 år)? For dem som mener man først bør bli ferdig med utdannelsen: Hva hvis en mor med barn på 1 og 4 år bestemmer seg for å viderutdanne seg de neste tre årene, er det også "uansvarlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HoMaria

Jeg synes dette er en privatsak, enhver får avgjøre hva som passer best for seg.

Jeg synes det er ok at en kvinne får barn fra 20-50 år om hun har helse til det og orker ansvaret.

Utdannelse er ikke et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal få dem når det passer, uansett hva andre måtte mene.

Noen er babysjuke og klare for det livet når de er 20, selv om de ikke har fått seg en utdannelse. Å ha barn mens man studerer går helt fint, det sier nå de fleste som har prøvd det. Alt går hvis man vil det nok.

Andre vil vente til de er godt etablert og ferdig med all utdanning. Helt greit det og.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal bry oss så mye med hva andre gjør? Det som er best for meg er ikke nødvendigvis best for deg, og jeg gidder rett og slett ikke å bry meg tullete diskusjoner om hvem som er best av unge og eldre mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal få dem når det passer, uansett hva andre måtte mene.

Noen er babysjuke og klare for det livet når de er 20, selv om de ikke har fått seg en utdannelse. Å ha barn mens man studerer går helt fint, det sier nå de fleste som har prøvd det. Alt går hvis man vil det nok.

Andre vil vente til de er godt etablert og ferdig med all utdanning. Helt greit det og.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal bry oss så mye med hva andre gjør? Det som er best for meg er ikke nødvendigvis best for deg, og jeg gidder rett og slett ikke å bry meg tullete diskusjoner om hvem som er best av unge og eldre mødre.

Godt svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baby2007?

Jeg er 23, ikke ferdig med utdannelsen ennå, og vil kjempegjerne ha baby om ikke så alt for lenge. Så lenge en har lyst, og vet en greier seg både økonomisk og får den hjelpen en trenger, ja, da går alt!!!

Jeg mener også at dette er en privatsak, noen blir fort voksne, mens andre aldri blir det. Vi er forskjellige, det må en bare akseptere.

Jenter som blir gravide i ganske ung alder, og som gjør dette bare for å holde på en kjæreste er et helt annet kapittel.

Jeg gleder meg så mye at jeg tenker på det hver dag! Mamma fikk meg i veldig ung alder (pappa er eldre og hadde fast jobb og leilighet. De har greid det helt fint!), men hun var også ganske voksen av seg. Er klar over at det var vanligere å få barn tidlig "før i tiden", men alle greier det som regel! En vokser med ansvaret.

Jeg tror de som er negativ i forhold til dette bare er misunnelige.

Jeg er selv som sagt under utdanning, SKAL greie å bli ferdig til tross for at jeg mest sannsynligvis vil få en baby i studietiden min. Har en samboer og familie som er herlige. Vi har egen leilighet, bil og det som trengs for å bli gode foreldre.

Lykke til alle sammen! Vi blir gode foreldre samme hva de andre sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 23, ikke ferdig med utdannelsen ennå, og vil kjempegjerne ha baby om ikke så alt for lenge. Så lenge en har lyst, og vet en greier seg både økonomisk og får den hjelpen en trenger, ja, da går alt!!!

Jeg mener også at dette er en privatsak, noen blir fort voksne, mens andre aldri blir det. Vi er forskjellige, det må en bare akseptere.

Jenter som blir gravide i ganske ung alder, og som gjør dette bare for å holde på en kjæreste er et helt annet kapittel.

Jeg gleder meg så mye at jeg tenker på det hver dag! Mamma fikk meg i veldig ung alder (pappa er eldre og hadde fast jobb og leilighet. De har greid det helt fint!), men hun var også ganske voksen av seg. Er klar over at det var vanligere å få barn tidlig "før i tiden", men alle greier det som regel! En vokser med ansvaret.

Jeg tror de som er negativ i forhold til dette bare er misunnelige.

Jeg er selv som sagt under utdanning, SKAL greie å bli ferdig til tross for at jeg mest sannsynligvis vil få en baby i studietiden min. Har en samboer og familie som er herlige. Vi har egen leilighet, bil og det som trengs for å bli gode foreldre.

Lykke til alle sammen! Vi blir gode foreldre samme hva de andre sier!

Lykke til med det kommende barn! Personlig ønsker jeg meg også barn, men kjæresten er visst ikke helt enig ennå.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt finnes det ikke noe generelt fasitsvar for - heldigvis!

Jeg har venninner som var babyklare fra veldig ung alder, og som ble utmerkede mødre rundt tjueårsalder. Noen av dem har tatt lange utdannelser etterpå, andre ikke.

Selv var jeg 27, hadde studert ferdig og jobbet litt da jeg fikk barn, og det var det perfekte tidspunkt for meg. Jeg hadde nok ikke blitt en så god mor tidligere, rett og slett fordi jeg ikke hadde lyst på barn før det.

Andre venner av meg nærmet seg førti da førstemann kom. De traff partneren sent, eller brukte mange år på å klare å bli foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar. For meg var det riktig å få mitt første barn som nesten 29 åring.

Da hadde jeg tatt en lang utdannelse. Jeg hadde jobbet litt rundt omkring (mens jeg studerte). Jeg hadde reist masse. JEg hadde hatt flere kjærester - også langvarige. Særlig det siste har vært viktig for meg. For det har definitivt vært tider da jeg har lurt på om jeg virkelig vil være gift med mannen min. Og jeg vet nå at gresset ikke nødvendigvis er grønnere på den andre siden av gjerdet. Derfor er det også lettere å holde ut når forholdet er nede i en dal.

For det med å få barn er jo ikke bare det å få barn. Det er jo definitivt en fordel at moren og faren fortsetter å være sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sette en grense. Mennekser er jo så forskjellige hva angår økonomi, modenhet, festing, utdannelse osv. Men for meg er det optimalt når begge er ferdige med utdanning, fått fast jobb (noe jeg aldri kommer til å få virker det som...), slått seg ned på en plass å bo, er sikre på at forholdet er stabilt og er klare for et hjemmeliv. For oss passet det da vi var 26 bortsett fra de faste jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg vil det være riktig å vente til jeg er ferdig med utdannelsen, har en fast jobb, et stabilt forhold, og et godt sted å bo. Men alt dette skyldes kanskje at jeg er litt "trygghetsfreak".

Når det er riktig for andre folk å få barn vet jeg ikke, jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar der. Det må folk finne ut av selv. Men jeg ser jo folk rundt meg som med fordel kunne ventet med å få barn til de blir litt mer voksne og ansvarsfulle. Men noen blir det kanskje aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer å få barn når man er i et trygt, stabilt og sunt forhold, og begge er enige om at det passer.

Det er også veldig OK å ta imot et barn som ikke var planlagt, uansett omstendighetene.

Det mener nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når de grunnleggende forutsetnigene ligger til rette, tryg og stabilt forhold, trygg økonomi (les; trygg, ikke GOD; dvs. ha en inntekte osv.) OG sist men ikke minst når man selv er klar. Jeg var klar da jeg var 24!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MustiMari

Jeg synes dette er en privatsak, enhver får avgjøre hva som passer best for seg.

Jeg synes det er ok at en kvinne får barn fra 20-50 år om hun har helse til det og orker ansvaret.

Utdannelse er ikke et must.

Er litt uenig i dette......

Jeg ser helt klart som lærer at barn av foreldre med utdanning er langt mer ressursstærke enn barn av foeldre uten utdanning. Jeg synes helt klart man bør tenke over at en aktivt skal hjelpe barn gjennom grunnskolen, og senere være en støttespiller når barna begynner å utdanne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig i dette......

Jeg ser helt klart som lærer at barn av foreldre med utdanning er langt mer ressursstærke enn barn av foeldre uten utdanning. Jeg synes helt klart man bør tenke over at en aktivt skal hjelpe barn gjennom grunnskolen, og senere være en støttespiller når barna begynner å utdanne seg.

I forhold til dette er de tjo ikke spesielt relevant om man får barn før man tar utdanning eller ikke da.

Man har faktisk _mange_ år på seg til å få tatt utdanning fra man får et barn til det vil kreve noe mer av foreldrene enn grunnskole/videregående-bakgrunn i forhold til oppfølging på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig i dette......

Jeg ser helt klart som lærer at barn av foreldre med utdanning er langt mer ressursstærke enn barn av foeldre uten utdanning. Jeg synes helt klart man bør tenke over at en aktivt skal hjelpe barn gjennom grunnskolen, og senere være en støttespiller når barna begynner å utdanne seg.

Jeg er enig med deg i at det er best å få seg en utdannelse, men vel ikke når man får den? Og det er jo også forskjell på å jobbe seg opp til en bra jobb uten utdannelse og å være uten utdannelse og motta støtte fra sosialkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HoMaria

Er litt uenig i dette......

Jeg ser helt klart som lærer at barn av foreldre med utdanning er langt mer ressursstærke enn barn av foeldre uten utdanning. Jeg synes helt klart man bør tenke over at en aktivt skal hjelpe barn gjennom grunnskolen, og senere være en støttespiller når barna begynner å utdanne seg.

Men heldigvis er det ikke slike som deg som bestemmer det :)

Det er et stort pluss med ressurssterke foreldre, men takk og lov har de ressurssvake lov å formere seg også ;P

Det viktigste er å gi kjærlighet og omsorg, ellers er jeg for mangfold og fargerikhet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen fasit på dette. Det varierer fra par til par, men i mitt hode bør hovedpoenget være at forholdet er stabilt og godt. Ideelt bør man ha orden på husrom og økonomi, men det meste ordner jo seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør få barn når man føler seg klar til det. Det er HELT individuelt!! Jeg har venninner på 40 og 23 med like små barn som begge to er i helt passe alder. Det kommer an på person, livssituasjon og ikke alder. Så lenge man er fruktbar kan man får barn. (Men selvfølgelig med en nedre aldersgrense, for å være gammel nok til å kunne ta seg av barnet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...