Gå til innhold

rødming

Anbefalte innlegg

Gjest mokkismokk

Jeg rødmer av alt. kan rødme når folk snakker til meg,når jeg tenker osv..pleier hjelpe når jeg dekker til huden med brunkrem.da blir jeg nedkjølt på en måte. et kjempe problem.Er ikke flau eller noe slikt.Jeg har begynt å tro at dette kan skyldes følsomme nerver i nervesystemet mitt. altså i ansiktet.som gjør at jeg lett rødmer når jeg reagerer på ulike situasjoner.noen som kjenner seg igjen?råd?jeg trenger ikke tenke på å rødme engang,skjer uansett.så er vel ikke vanlig rødming dette...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216082-r%C3%B8dming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det på samme måte som du. Etter å ha prøvd forskjellige medikamenter og gått i psykoterapi og psykoanalyse uten å oppnå noen bedring, tok jeg endelig operasjonen som fjerner den ekstreme ansiktsrødmingen ved å kutte stressnerven. Dette fjernet også sosial angst slik at jeg fikk et nytt liv etter operasjonen. Hvorvidt en operasjon kan være noe for deg, beror på hvor gammel du er og hvor sterkt du opplever rødmeproblemet. Dersom du er voksen og rødmingen fører til at du isolerer deg sosialt, vil antakelig en operasjon være noe å tenke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216082-r%C3%B8dming/#findComment-1592120
Del på andre sider

Gjest kanskje anonym nå

Slik hadde jeg det før. Det har roet seg litt nå, men fremdeles har jeg litt av det samme problemet. Før var det sånn at jeg nesten unngikk å snakke med folk. Jeg begynte bare å rødme. Det var skikkelig ille en periode. Jeg mistrivdes skikkelig med tilværelsen da. Til og med en lærer (på gymnaset) kom til meg og spurte hvordan det gikk med meg for tiden. Hun synes det virket som om det var noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216082-r%C3%B8dming/#findComment-1592142
Del på andre sider

Gjest Thekla84

Hei! Jeg har hatt samme problem som deg siden jeg var 13 år. Nå er jeg 21. Jeg slet mye med rødming og at jeg ble rød i kinnene når det var varmt. Og hele dagen gikk jeg og bekymret meg for begge deler, så jeg var mye rød, og ble mye mobbet for dette. Personligheten min gikk etterhvert helt ned på bånn...

En dag (da var jeg fyllt 15), var jeg tilfeldigvis innom Parfymelle. Jeg spurte om de hadde noe jeg kunne bruke. Brunkrem hjalp litt, men ikke godt nok! Så jeg fikk et kjempe godt sminke-tips som jeg bruker den dag i dag:

På Parfymelle har de et kosmetikk-merke som heter "Shiseido". De fører en slags gul/grønn ansiktskrem i stift-form som heter "Control Stick foundation". Denne skal du smøre deg med i hele kinnene. Etter å smurt denne på, skal du "klappe" på deg pudder med en lett svamp slik at du ikke ser direkte blek ut i ansiktet. Den gul-grønne kremen som jeg snakker om dekker nemlig over det røde, fordi grønn er motsatt av rød. Dette merket er imidlertid litt dyrt, men til tross for dette så holder det lenge og det vil bedre livskvaliteten din slik den gjorde med meg.

Det er bare Parfymelle-butikkene som har dette.

Dette har jeg brukt siden jeg var 15 år, og selvtillitten min er igjen på topp! Jeg bekymrer meg ikke lenger når jeg er ute å går og treffer folk, for jeg vet at hvis jeg skulle finne på å rødme eller bli varm, så vil det ikke vise!

Prøv dette! Lykke til ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216082-r%C3%B8dming/#findComment-1592219
Del på andre sider

Jeg hadde det på samme måte som du. Etter å ha prøvd forskjellige medikamenter og gått i psykoterapi og psykoanalyse uten å oppnå noen bedring, tok jeg endelig operasjonen som fjerner den ekstreme ansiktsrødmingen ved å kutte stressnerven. Dette fjernet også sosial angst slik at jeg fikk et nytt liv etter operasjonen. Hvorvidt en operasjon kan være noe for deg, beror på hvor gammel du er og hvor sterkt du opplever rødmeproblemet. Dersom du er voksen og rødmingen fører til at du isolerer deg sosialt, vil antakelig en operasjon være noe å tenke.

Ja det plager enormt. isolerer meg og ødelegger huden med masse brunkrem,fordi dette hjelper litt. da tørr jeg åpne meg mer. helt j.. psykolog sa at dette var psykisk fordi jeg tenkte på rødmingen,og da kom den. men har selv funnet ut at det ikke er det. er nerver i ansiktet some r følsomme. kan du fortelle litt om operasjon og pris? og hvordan jeg eventuelt søker.. hadde jeg blitt kvitt dette probl,hadde jeg kunne levd et bedre liv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216082-r%C3%B8dming/#findComment-1593559
Del på andre sider

Ja det plager enormt. isolerer meg og ødelegger huden med masse brunkrem,fordi dette hjelper litt. da tørr jeg åpne meg mer. helt j.. psykolog sa at dette var psykisk fordi jeg tenkte på rødmingen,og da kom den. men har selv funnet ut at det ikke er det. er nerver i ansiktet some r følsomme. kan du fortelle litt om operasjon og pris? og hvordan jeg eventuelt søker.. hadde jeg blitt kvitt dette probl,hadde jeg kunne levd et bedre liv.

På doktoronline.no finner du bl.a. dette svaret fra Chr Anker:

"Forøvrig vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Vivi Sandengen i Foreningen Rød, J. Horgensv 1, 1355 Krokstadelva. T: 32 87 47 84.

Tabletter som demper rødming selges etter resept fra lege. De er rimelige, men har endel bivirkninger som gjør at de kanskje ikke vil være noen god løsning for deg.

Du har rett i at operasjon også er en mulighet. Den utføres blant annet ved Volvat medisinske senter i Norge og koster cirka 30.000 kr. pluss reise og opphold. Ettersom du er såpass ung, tror jeg kirurgen vil fraråde deg å gjennomgå et slikt inngrep."

Rikshospitalet utfører også operasjonen og du kan ha mulighet til å få henvisning fra din fastlege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216082-r%C3%B8dming/#findComment-1593883
Del på andre sider

Annonse

På doktoronline.no finner du bl.a. dette svaret fra Chr Anker:

"Forøvrig vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Vivi Sandengen i Foreningen Rød, J. Horgensv 1, 1355 Krokstadelva. T: 32 87 47 84.

Tabletter som demper rødming selges etter resept fra lege. De er rimelige, men har endel bivirkninger som gjør at de kanskje ikke vil være noen god løsning for deg.

Du har rett i at operasjon også er en mulighet. Den utføres blant annet ved Volvat medisinske senter i Norge og koster cirka 30.000 kr. pluss reise og opphold. Ettersom du er såpass ung, tror jeg kirurgen vil fraråde deg å gjennomgå et slikt inngrep."

Rikshospitalet utfører også operasjonen og du kan ha mulighet til å få henvisning fra din fastlege.

Det er ikke lett.. kanskje jeg heller skal forebygge med å gå på parfymelle som du sa.. hva skal jeg spørre etter?nevnte du rødming da du skulle ha?hehe. da rødmer jeg sikkert bare av å si det:P men det er veldig kjedelig å ha dette problemet,skulle ønske at det var mye lettere å bli kvitt dette:(tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216082-r%C3%B8dming/#findComment-1594010
Del på andre sider

Du bør finne ut om du ønsker å kalle deg mokkismokk eller musli!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216082-r%C3%B8dming/#findComment-1594817
Del på andre sider

Gjest Thekla84

Det er ikke lett.. kanskje jeg heller skal forebygge med å gå på parfymelle som du sa.. hva skal jeg spørre etter?nevnte du rødming da du skulle ha?hehe. da rødmer jeg sikkert bare av å si det:P men det er veldig kjedelig å ha dette problemet,skulle ønske at det var mye lettere å bli kvitt dette:(tusen takk for svar.

Hei! Skulle bare si at det var jeg som ga deg det rådet ang dette på Parfymelle ;)

Det er ikke alle parfymelle-butikkene som har merket, så spør først hvilken parfymelle butikk som er nærmest som har dette merket (Det heter "Shiseido")

Du skal spør etter "Stick foundation color control" da denne har en ganske rar, tykk gul/grønn krem i stift-form. Du trenger også et pudder som passer til din hudfarge, så spør hva de anbefaler. Nevn at du skal bruke dette i forhold til at du blir kjempe rød i kinnene og at du rødmer mye.

Når du bruker dette, kan du påføre så mye du vil etter behov, og du "tegner" med stiften (ser ut som en kjempestor lebestift) på alle de røde områdene og smører godt til du ser ganske rar og blek ut i ansiktet. Etterpå legger du pudder oppå, og vips, ingen ser rødfargen din! Det kan skimte såvidt gjennom hvis du har litt lite på en dag, men da må du bare finne ut av hvor mye du ønsker å smøre på.

Jeg pleier faktisk å legge rouge oppå der igjen, på de stedene jeg vil ha litt frisk farge akkurat på kinnbeina, og det er det som er fordelen ved dette, du kan selv bestemme hvor du vil være rød og ikke.

Prøv dette ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216082-r%C3%B8dming/#findComment-1597487
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...