Gjest Ika Skrevet 9. mars 2001 Del Skrevet 9. mars 2001 Jeg er en kvinne på 33 år, relativ sunn livsførsel ikke drikk/røk. Kolestrol 4,8. Har nå i 1-2 mnd vært plaget med ujevn hjerterytme. Hadde det samme for ca. 1 år siden. Da varte det i noen mnd. før det ble normalt igjen. Noen ganger kommer det ett kraftig dunk. Noen ganger mange "trillende". Noen ganger hopper og spretter det. Ofte blir jeg svimmel/føler litt besvimelses-følelse. Det kommer og går hele dagen, men har en tendens til å øke mot kvelden. Det kan også komme på jobben. Klarer ikke å finne at det har noen sammenheng med kaffedrikking. Min far døde 58 år gammel av et voldsomt hjerteinfarkt. Han var i god fysisk form, med fint kolestrol og sunne livsvaner. Min farfar har hatt flere infarkt, men lever fortsatt. Det eneste min far hadde av "hjerte-symptomer" var, slik jeg husker det, problemer med hjerterytmen. Han var til undersøkelse, dvs. sykling/måling og bar et slikt apparat på seg. De fant ikke noe unormalt. Året etter døde han. Jeg er ikke engstelig for hjerte. Har vel tenkt at som ung kvinne er det lite sannsynlig at jeg får hjertetrøbbel. Bør jeg ta problemet mitt opp med legen, eller er det bare noe jeg skal ignorere? Det gikk jo over forige gang. Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21619-hjerterytme-arvelig-belastet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 10. mars 2001 Del Skrevet 10. mars 2001 Svar til Ika. Det du beskriver er en nesten klassisk ekstra-slag-virksomhet i hjertet, en tilstand som i seg selv er helt uskyldig og ikke representerer noen form for belastning av hjertet. Det kan opptre i perioder som hos deg, og kan være avhengig av forskjellige forhold, f.eks. stressende situasjon, kaffe, nikotin, etc. Vi har alle endel ekstraslag i løpet av døgnet, og mange av oss merker ingenting til dem. Hvis dette har utviklet seg til et problem for deg, vil det være fornuftig å få fenomènet registrert, helst med en båndspiller (Holter-registrering), slik at du (i en periode med mye ekstra-aktivitet) kan få et mål for hvor meget ekstraslagene utgjør. Likeledes vil det være ønskelig at du får tatt et vanlig EKG. Ta også opp med din lege hvilke eventuelle risikofaktorer som kan være tilstede i familien med henblikk på utvikling av hjerte-kar-sykdom. Få gjort en vanlig generell undersøkelse, bl.a. også med endel blodprøver, stoffskifteprøver, fett-stoff i blodet, etc. Hvis alt dette er normalt, vil det ikke være noen grunn for deg til å engste deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21619-hjerterytme-arvelig-belastet/#findComment-92979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.