Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For 1 år siden ble jeg plutselig allergisk mot frukt. Det gjelder alle typer unntatt sitrusfrukter.

Jeg hovner opp i tunga og leppene og klør i halsen og spesielt i ørene.

Likevel kan jeg drikke eplejuice og spise f.eks jordbæris. Har du noen forklaring på dette?

Noen sier at min allergi kan ha sammenheng med pollenallergi.Stemmer dette? Jeg har jo ikke noen spesielle plager vår/sommer, og min fruktallergi er like sterk året rundt......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21631-fruktallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mari

Reaksjon på rå frukt, særlig steinfrukt, henger nesten alltid sammen med allergi mot bjørkepollen. Du har sannsynligvis en bjørkepollenallergi som er lite plagsom, men allergien mot frukt høres ut til å være svært utpreget.

Årsaken til at du ikke reagerer på citrus og jordbær er at allergi mot citrus og jordbær er svært sjelden og disse fruktene har ingen sammenheng med pollen. De som reagerer på citrus og jordbær har som regel eksem som forverres av stoffer som citrus og jordbær utløser i kroppen.

Grunnen til at du kan drikke eplejuice er nok at de allergenene i rå epler som kryssreagerer med bjørkepollen blir ødelagt under fremstillingen av juicen. Det er noen pollenallergikere som reagerer på eplejuice også, men mange gjør det ikke.

Du får trøste deg med de fruktene du kan spise og glede deg over at når epler og andre frukter du reagerer på kokes tåler du dem godt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21631-fruktallergi/#findComment-93290
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...