obligatorisknick Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hei!Etter en kraftig luftveisinfeksjon i beg. av november fikk jeg påvist en mycoplasma. Fikk vite om det for sent. (tre uker etter blodprøver.)I mellom-tiden hadde feber gått tilbake og jeg trodde jeg var frisk. Jobbet for mye, begynte å trene igjen og fikk ny oppblussing i beg. av desember. Fikk Ery Max og jobbet i 50%. Måtte til slutt ta full sykemelding. Fikk ny antiobiotikakur (Ery Max) i julen og var fullstendig i ro. Feberen var på vei tilbake. Begynte å jobbe 50% igjen, men det fungerte ikke. Ble dårligere og fikk vedvarende feber igjen. Jeg har nå vært 100% sykemeldt i 14 dager. Symptomene mine er feber ved den minste aktivitet, slapphet, svekket hukommelse og konsentrasjonsevne, hodepine, tungpustet og verk i brystet og generell dårlig form både fysisk og psykisk. Det jeg er engstelig for, er hvor lang tid dette skal ta.Jeg forsøker å unngå å få feber, men det betyr at jeg ikke kan gjøre noe som helst egentlig. Hva anbefaler du meg? Hva har andre med denne sykdommen gjort for å bli frisk? Er det riktig av meg å forsøke å unngå å få feber? Samtidig som jeg føler for å gå korte turer og være i aktivitet, merker jeg at jeg får feber og blir utslitt av det. Kroppen er sliten av feberen. Jeg har hatt dette i snart 3 mnd nå. Hvordan kan jeg bli frisk? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe kroppen? Legen sier at dette tar tid siden infeksjonen var så kraftig, og at jeg må være i ro og at det ikke er vits med antibiotika så langt ute i infeksjonen. Hvor lang tid? Hva kan jeg gjøre uten å risikere at dette blir kronisk eller at jeg utvikler tretthetssyndrom? Er det slik at jeg en dag våkner og er frisk? Hva kan jeg vente meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216510-langvarig-mycoplasmainfeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det er ganske klart at det du opplever er mer enn en vanlig mycoplasmainfeksjon. Riktig nok kan mycoplasmainfeksjoner være relativt langvarig men ikke tre mndr. Det er flere ting man kan tenke seg. Kan det være en sekundær eller superinfeksjon med en annen mikroorganisme? Muligens man (både du og legen din) kan ha konsentrert seg om mycoplasma og misset en annen? Det kan være virus og det kan kanskje enda mer sannsynlig være bakterium. Jeg ville i alle fall anbefale enkelte tillegsundersøkelser, f. eks. CPR, senkning, bakterie dyrkning, evt undersøkelse på kyssesyke virus (Epstein Barr virus). Et annet alternativ er selvfølgelig det du selv antyder at du er kommet for tidlig i alt for sterk aktivitet etter mycoplasmainfeksjonen og dette setter deg tilbake. En tredje mulighet er også noe du selv inne på en sk. postviral tretthetssyndrom. Dette er en ikke helt veldefinert tilstand og diagnosen stilles nærmest som en utelukkelsesdiagnose, hvis det ikke finnes andre forklaringer. Det forekommer også etter mycoplasmainfeksjon, selv om det ikke er virus. Jeg har selvfølgelig ingen mulighet til å stille noen diagnose, bare lufter noen av mulighetene. Mitt forslag er å ta endel tilleggsundersøkelser for å utelukke at det er noe annet, som eventuelt lar seg behandle med antibiotika. Det er etpoeng at du er forsiktig med å komme igang, både fysisk og jobbmessig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216510-langvarig-mycoplasmainfeksjon/#findComment-1596063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.