Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp vært hos legen, grunnet slapphet. Det ble tatt noen blodprøver, og i dag fikk jeg beskjed i posten om at jeg hadde lett redusert B12 vitamin. Jeg fikk resept på TrioBe og ble bedt om å ta en tablett daglig i cirka 6 måneder. I den forbindelse har jeg noen spørsmål. Jeg har før jeg fikk denne beskjeden tatt et generellt B-vitamintilskudd, grunnet litt hårtap i forbindelse med amming. Den siste måneden har jeg tatt folat-tilskudd isteden, da vi vurderer å prøve å bli gravid igjen om noen måneder. Det jeg lurer på er om jeg skal/kan fortsette med folat-tilskuddet, eller er TrioBe er tilstrekkelig? Videre lurer jeg på om det er økt risiko for at baby vil få ryggmargsbrokk om jeg blir gravid igjen, nå når jeg har B12 mangel? Hvis ja, hvor lenge bør jeg gå på TrioBe før jeg prøver å bli gravid igjen? Jeg leste er sted på internett at dersom man tar folat-tilskudd, kan det fortrenge B12 mangel - at det blir vanskeligere å oppdage. Kan det bety at B12 mangelen er verre enn det prøvene viste? Til sist bør jeg foreta endringer i kostholdet, grunnet mangelen? Jeg spiser stort sett hvit fisk og kylling, sjelden rødt kjøtt. Jeg drikker ikke melk og spiser lite ost. Jeg inntar en del grønne grønnsaker, særlig bønner.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216588-vedr-b12-mangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ditt innlegg illustrerer på en god måte hvordan den norske lovgivningen nå har blitt med hensyn til kosttilskudd. Du har tatt vitamintilskudd utenom TrioBe og da er det viktig å legge merke til den dramatiske forskjellen i dosering mellom fritt tilgjengelig vitamintilskudd og respeptbelagt tilskudd.

Når det gjelder folsyretilskuddet, er det på 800 mcg. i TrioBe som ser ut til å være rimelig i og med at Council for Responsible Nutrition har satt maksimumsgrensen på 1000 mcg. Kjøper man tilskuddet uten respet derimot, er maksimumsgrensen per dag satt til 200 mcg. i Forskrift om kosttilskudd og folk kan dermed få for lite folsyre på tross av supplering dersom man ikke er klar over disse konsekvensene av et drakonisk norsk regelverk på området.

TrioBe inneholder 500 mcg. vitamin B12 og Council for Responsible Nutrition har satt maksimumsdosen til 3000 mcg. TrioBe later til å inneholde en for lav dose, spesielt i ditt tilfelle der du har symptomer på mangel. Felleskatalogen sier om TrioBe:

”Ikke indisert for behandling av symptomgivende mangel på vitamin B6, vitamin B12 og folsyre. Effektiv behandling av manifest megaloblastisk anemi og pernisiøs anemi kan kreve parenteral administrering av vitamin B12 i begynnelsen av behandlingen” Med andre ord, det er sannsynlig at du trenger injeksjoner av vitamin B12.

Reseptfritt er maksimumsdosen på latterlige 9 mcg! Vitamin B6 på 3 mg. er nesten like idiotisk når dosen burde ligge på 100 mg.

Council for Responsible Nutrition skriver også om folsyre at den kan maskere mangel på vitamin B12, så det er lurt å ha det i mente og ikke stole blindt på blodprøver.

De sier videre at vitamin B12 er praktisk talt uten forgiftningsfare, uansett dosering og spesielt tatt oralt. Når det gjelder folsyre og vitamin B, er mulig overdosering langt over de doseringene som de anbefaler som maksimumsdoser.

Du bør kanskje vurdere å spise mere rødt kjøtt for å være sikker på å dekke dine behov for B-vitaminer og ikke stole for mye på skolemedisinen som er på ville veier med sine angrep på kosttilskudd fordi de heller vil at folk skal oppsøke legen og bruke de farmaka han/hun foreskriver.

Finn ut hvilken mat som er rikest på B-vitaminer og spis i størst mulig grad ubearbeidet og helst økologisk mat.

The Natural

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216588-vedr-b12-mangel/#findComment-1596219
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Hovedkilden til B12 er kornprodukter. Trio-Be inneholder tilstrekkelig folat, du behøver ikke ta dette i tillegg. Det er sjelden at dårlig kosthold er årsak til B12 mangel i Norge, mer sannsynlig er det en arvelig svikt av opptak i tynntarmen. Derfor bør verdiene sjekkes igjen om 3-6 mnd. Om de ikke har økt, bør du få b12 injeksjoner. Sålenge du tar de nevnte folat-tilskudd skal det ikke være økt fare for ryggmargsbrokk, selvom du har lavt nivå av B12. Vil kanskje anbefale at du tar Trio-Be i 3 mnd, så måler påny før du prøver å bli gravid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216588-vedr-b12-mangel/#findComment-1597545
Del på andre sider

fei1365380229

Hovedkilden til B12 er kornprodukter. Trio-Be inneholder tilstrekkelig folat, du behøver ikke ta dette i tillegg. Det er sjelden at dårlig kosthold er årsak til B12 mangel i Norge, mer sannsynlig er det en arvelig svikt av opptak i tynntarmen. Derfor bør verdiene sjekkes igjen om 3-6 mnd. Om de ikke har økt, bør du få b12 injeksjoner. Sålenge du tar de nevnte folat-tilskudd skal det ikke være økt fare for ryggmargsbrokk, selvom du har lavt nivå av B12. Vil kanskje anbefale at du tar Trio-Be i 3 mnd, så måler påny før du prøver å bli gravid.

Dette er jo direkte feil. Hovedkilden for B12 er ikke kornprodukter, men nettopp kjøtt, det er jo derfor vegetarianere kan få mangelsymptomer på dette bl. a.

Men stort sett kommer det ikke av kostholdet, men av mangel på intrinsic factor.

Gode kilder: Kjøtt, lever, melk, ost, egg og grønne grønnsaker er gode vitamin B12-kilder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216588-vedr-b12-mangel/#findComment-1597645
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Dette er jo direkte feil. Hovedkilden for B12 er ikke kornprodukter, men nettopp kjøtt, det er jo derfor vegetarianere kan få mangelsymptomer på dette bl. a.

Men stort sett kommer det ikke av kostholdet, men av mangel på intrinsic factor.

Gode kilder: Kjøtt, lever, melk, ost, egg og grønne grønnsaker er gode vitamin B12-kilder.

Det samme trodde jeg også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216588-vedr-b12-mangel/#findComment-1597651
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...