whitestripes Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hei. Jeg er en jente på 22 år som det siste året har slitt med et problem jeg synes er veldig pinlig, og som bare er blitt mer og mer hyppig, nå daglig. Magen min romler helt avsindig mye, noe som er ganske flaut når jeg sitter på stille seminarrom med masse folk rundt. Det er ingen automatikk i når det skjer, det kan skje på morgenen, utover dagen, på kvelden eller natta, og det er det samme om jeg nettopp har spist eller er sulten. Begynner det først å romle, stopper det heller ikke på ganske lenge. Jeg prøver å slappe av når det først starter, og tenker ikke på at det må slutte, da jeg har forstått at det kan forverre situasjonen. Men det er ingen hjelp i dette. Jeg har et sunt og variert kosthold, spiser hver tredje-fjerde time og trener og er aktiv. Har tatt en rekke allergitester (også cøliaki) hos legen, men ikke funnet noe jeg reagerer på. Et annet problem som har en mulig sammenheng er påfallende mye luft i magen, og da spesielt på nattestid. Det er såpass mye at jeg ikke tør å sove sammen med kjæresten min mer enn en sjelden gang iblant, fordi jeg vet at jeg sannsynligvis må "slippe det ut" en eller flere ganger iløpet av natta, og det er slitsomt å ligge og anstrenge seg for å unngå dette. Hva tror du er årsaken til dette, og hva kan jeg gjøre, når fastlegen ikke har funnet noe galt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216670-romling-og-luft-i-magen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
whitestripes Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Jeg glemte forresten å legge til at jeg har prøvd en rekke reseptfrie medikamenter, som oxy-tarm (helsekost), minifom (apotek) og et par andre, uten positivt resultat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216670-romling-og-luft-i-magen/#findComment-1597343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Dersom allmenntilstanden er god, og det ikke er spesielle avføringsendringer ( blod/slim) er det nok et såkalt "funksjonelt" problem. Dvs. tarmen jobber ujevnt. Luftsmerter og mageknip er da vanlig. Ofte må man prøve seg forsiktig frem med kostholdsendringer. prøv i første omgang å kutt ut søt melk. Bytt til Biola-melk, og bland gjerne fiberpulveret Vi-siblin ( fåes på apotek) oppi morgen og kveld. Dersom dette ikke gir resultat innen to uker, kan du prøve å redusere mengden gluten. Selvom man ikke har cøliaki, er det mange som reagerer på hveteprodukter med irritert tarm. Luft-dannende matvarer; mye grønt, særlig kålprodukter bør unngåes. Unngå stramme klær. Gå gjerne små turer innimellom lese-øktene, så du kan slippe eventuell luft. Dersom ting ikke bedres, kan det vurderes røntgenbilde av tarmen, eventuelt videre utredning hos gastrenterolog. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216670-romling-og-luft-i-magen/#findComment-1597581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.