Gå til innhold

Matintoleranse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære deg

Jeg har lest spørsmålet ditt og siden du spør meg også må jeg være ærlig med deg. Ut fra mitt ståsted har den matintoleransetesten du har tatt sannsynligvis liten eller ingen verdi. Den bygger som mange andre tester for matintoleranse på testprinsipper som ikke er vitenskapelig bevist. At datteren din endelig er kvitt forkjølelsen og snørret er jo svært gldelig, men det er etter mine begreper mer et sammentreff enn direkte forårsaket av at du har unngått melk, egg og delvis gluten. Ettersom datteren din er adoptert fra Kina ville jeg tro det er sannsynlig at hun ikke tåler melkesukker. Det er derfor en fordel om du unngår å gi henne søt melk å drikke og hun bør også unngå brun ost. Gul ost og yoghurt er greit å bruke. Kanskje har det at du har unngått melk til henne nå hjulpet, men prøv å starte igjen forsiktig med de melkeproduktene jeg har nevnt. Så ville jeg anbefale deg å gi henne vanlig mel - hvis hun skulle ha en glutenintoleranse er det uhyre viktig å få stilt diagnosen mens hun bruker glutenholdig kost. Du har time hos lege forstår jeg så da synes jeg du skal ta opp mulighetene for en intoleransereaksjon med henne/ham. Når det gjelder egg så er det sjelden å reagere på egg uten at det er en vanlig allergireaksjon. Prøv å la henne få egg i maten - det er unødvendig å bruke rent egg før du føler deg trygg på reaksjonene hennes.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216758-matintoleranse/#findComment-1598935
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...