skeptikeren Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Etter å ha hatt feber, sår hals og hoste med endel gulgrønt slim i tre dager gikk jeg til lege. Utfra en blodprøve mente legen det trolig var bakterielt. Det ble skrevet ut Azitromax, uten sikker påvisning av mikrobe (prøve ble tatt og sendt til lab men det tar jo mange dager å få svaret). Dette er imidlertid en type antibiotika som ikke er førstevalg ved øvre luftveisinfeksjoner, etter hva jeg kan se, og preparatet har en rekke fatale (!) bivirkninger. Jeg er derfor skeptisk til å ta dette med mindre det ikke finnes alternativer, og mine spørsmål er derfor: Vil det ikke være fornuftig å forsøke ordinær behandlig først (f.eks apocillin) eller rett og slett la kroppen ordne opp selv? Jeg må legge til at jeg ikke kjenner meg spesielt dårlig og forøvrig er jeg frisk og veltrent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216762-behandling-av-bakteriell-infeksjkon-i-%C3%B8vre-luftveier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Det er to spørsmål jeg kan vurdere: hvorvidt du skal/bør ta antibiotika og i tilfelle bør du ta Azytromax, som legen har foreskrevet for deg. Det er ofte veldig vanskeliavgjøre om en halsesyke mm. er forårsaket av bakterier eller virus. Feber og gulgrønt slim i min lærebok peker i retning av bakterier. Dessuten virker som prøven (var det CPR, senkning, evt. annet?) som legen tok pekte i samme retning. Er det klare indikasjoner på bakterieinfeksjon er det nok fornuftig å ta antibiotika. Ikke minst for å forebygge eventuelle komplikasjoner. Er det uklart eller om det er lite som peker i retning av bakterier (og det er flertallet av halsinfeksjoner) bør man vente og se om, som du sier, organismen ordner opp selv. Azytromax er en ganske mye brukt antibiotikum, som tilhører den sk. makrolid-gruppen. Brukes bl.a. som førstevalg mot Clamydia og gonore og endel andre infeksjoner. Det anbefales også mot halsinfeksjoner om man av en eller annen grunn ikke vil bruke penicilliner. Den er ganske bredsprektret - både fordel og ulempe. Det er ikke så ille når det gjelder bivirkninger. Apocillin tilhører penicillingruppen og brukes også ofte, og førstevalg for mange leger. Jeg kan ikke ta standpunkt til om valget av Azytromax var spesielt begrunnet hos din lege og om han/hun bruker det som første valg vanligvis. Jeg tror ikke det er så galt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216762-behandling-av-bakteriell-infeksjkon-i-%C3%B8vre-luftveier/#findComment-1598292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.