Gjest Dulcinea Skrevet 10. mars 2001 Del Skrevet 10. mars 2001 Innlegget mitt fra 24/2 ble dessverre hoppet over, så jeg stiler det på nytt: Blodpropp/slagfare Jeg er en kvinne på 35 år, ganske overvektig og med en blodtrykk som ligger på ca.140/100. Jeg har tre-fire ganger i året migrene med aura. Etter noen blodprøver hos legen, fikk jeg påvist triglyserider på 2.7, HDL kolesterol på 0.74 og LDL kolesterol på 5.1 Trombocytter, blodlegemer og annet var normalt. Jeg har startet et mosjons- kostholdprogram for alt dette, og har allerede mistet 3 kg på kort tid. Jeg er imidlertid ganske redd for blodpropp og slag. Kan Dr.Søyland gi sin mening om eventuell økt fare for dette med grunnlag i nevnte verdier? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21678-blodproppslagfare/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 12. mars 2001 Del Skrevet 12. mars 2001 Svar til Dulcinea. Du har neppe større risiko for å danne blodpropp enn normalbefolkningen generelt. Dog må du være oppmerksom på at din overvekt disponerer for en viss stase av den venøse tilbakestrømningen fra bena, og det vil under uheldige omstendigheter kunne gi slike følger. Jeg forutsetter at du ikke røyker. Østrogen i form av P-piller vil også øke risikoen. Slag er en annen side av spørsmålet. Hjerneslag er egentlig en "trykk-sykdom", som er tett knyttet til vedvarende høyt blodtrykk. Du er aldersmessig langt unna foreløpig, men det er viktig at du fortsetter din vektreduksjon, og får blodtrykket regelmessig kontrollert inntil du stabiliserer deg på et normalt nivå. Foreløpig er ditt trykk for høyt. Husk at det hos de fleste er et nesten lineært forhold mellom vekt og blodtrykk. En annen fare du statistisk sett står overfor hvis din vekt ikke normaliseres, er utvikling av sukkersyke. Hvis det skjer, vil din risikoprofil med henblikk på hjerte-karsykdommer forverres betydelig. På grunnlag av de prøveresultater du anfører er det helst kolesterol-nivået (total-kolesterol på ca. 6 mmol/l) som kan bemerkes. Hvis du fortsetter din mosjons-og kost-omlegging vil endel av disse verdiene marlkert bli forbedret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21678-blodproppslagfare/#findComment-93806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dulcinea Skrevet 13. mars 2001 Del Skrevet 13. mars 2001 Svar til Dulcinea. Du har neppe større risiko for å danne blodpropp enn normalbefolkningen generelt. Dog må du være oppmerksom på at din overvekt disponerer for en viss stase av den venøse tilbakestrømningen fra bena, og det vil under uheldige omstendigheter kunne gi slike følger. Jeg forutsetter at du ikke røyker. Østrogen i form av P-piller vil også øke risikoen. Slag er en annen side av spørsmålet. Hjerneslag er egentlig en "trykk-sykdom", som er tett knyttet til vedvarende høyt blodtrykk. Du er aldersmessig langt unna foreløpig, men det er viktig at du fortsetter din vektreduksjon, og får blodtrykket regelmessig kontrollert inntil du stabiliserer deg på et normalt nivå. Foreløpig er ditt trykk for høyt. Husk at det hos de fleste er et nesten lineært forhold mellom vekt og blodtrykk. En annen fare du statistisk sett står overfor hvis din vekt ikke normaliseres, er utvikling av sukkersyke. Hvis det skjer, vil din risikoprofil med henblikk på hjerte-karsykdommer forverres betydelig. På grunnlag av de prøveresultater du anfører er det helst kolesterol-nivået (total-kolesterol på ca. 6 mmol/l) som kan bemerkes. Hvis du fortsetter din mosjons-og kost-omlegging vil endel av disse verdiene marlkert bli forbedret. Tusen takk for utfyllende svar! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21678-blodproppslagfare/#findComment-93930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skuten Skrevet 20. mars 2001 Del Skrevet 20. mars 2001 Svar til Dulcinea. Du har neppe større risiko for å danne blodpropp enn normalbefolkningen generelt. Dog må du være oppmerksom på at din overvekt disponerer for en viss stase av den venøse tilbakestrømningen fra bena, og det vil under uheldige omstendigheter kunne gi slike følger. Jeg forutsetter at du ikke røyker. Østrogen i form av P-piller vil også øke risikoen. Slag er en annen side av spørsmålet. Hjerneslag er egentlig en "trykk-sykdom", som er tett knyttet til vedvarende høyt blodtrykk. Du er aldersmessig langt unna foreløpig, men det er viktig at du fortsetter din vektreduksjon, og får blodtrykket regelmessig kontrollert inntil du stabiliserer deg på et normalt nivå. Foreløpig er ditt trykk for høyt. Husk at det hos de fleste er et nesten lineært forhold mellom vekt og blodtrykk. En annen fare du statistisk sett står overfor hvis din vekt ikke normaliseres, er utvikling av sukkersyke. Hvis det skjer, vil din risikoprofil med henblikk på hjerte-karsykdommer forverres betydelig. På grunnlag av de prøveresultater du anfører er det helst kolesterol-nivået (total-kolesterol på ca. 6 mmol/l) som kan bemerkes. Hvis du fortsetter din mosjons-og kost-omlegging vil endel av disse verdiene marlkert bli forbedret. Da jeg var 20 år og skulle ha p-piller, fikk jeg beskjed av legen min (etter å ha tatt blodprøve (i 1973))at jeg ikke kunne bruke p-piller fordi prøven var "for høy". Har mange ganger siden tenkt på dette svaret og lurt på om det er noe "feil" med blodet mitt. D.v.s. har jeg en forhøyet risiko for å få blodpropp selv om jeg ikke bruker eller har brukt p-piller ? Har spurt min faste lege om dette, men har bare fått et unnvikende svar som "det var vel blodprosenten som var for høy". Dette gir vel ingen mening. Kan du være snill og forklare meg hva det er som gjør at noen ikke kan/kunne bruke p-piller og om de eventuelt har en forhøyet risiko for å utvikle blodpropper, og er det noe å gjøre for å forhindre det (forebyggende, mener jeg). Jeg har ellers normalt blodtrykk, fin kolesterol, har idealvekt (160cm/52kg)trimmer(går tur) nesten hver dag, spiser temmelig sundt, røyker ikke, tar et glass rødvin ca. 1 - 2 ganger i måneden. Håper på svar fra deg som gjør at jeg kan slutte å fundere på dette !! På forhånd takk ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21678-blodproppslagfare/#findComment-96268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 Da jeg var 20 år og skulle ha p-piller, fikk jeg beskjed av legen min (etter å ha tatt blodprøve (i 1973))at jeg ikke kunne bruke p-piller fordi prøven var "for høy". Har mange ganger siden tenkt på dette svaret og lurt på om det er noe "feil" med blodet mitt. D.v.s. har jeg en forhøyet risiko for å få blodpropp selv om jeg ikke bruker eller har brukt p-piller ? Har spurt min faste lege om dette, men har bare fått et unnvikende svar som "det var vel blodprosenten som var for høy". Dette gir vel ingen mening. Kan du være snill og forklare meg hva det er som gjør at noen ikke kan/kunne bruke p-piller og om de eventuelt har en forhøyet risiko for å utvikle blodpropper, og er det noe å gjøre for å forhindre det (forebyggende, mener jeg). Jeg har ellers normalt blodtrykk, fin kolesterol, har idealvekt (160cm/52kg)trimmer(går tur) nesten hver dag, spiser temmelig sundt, røyker ikke, tar et glass rødvin ca. 1 - 2 ganger i måneden. Håper på svar fra deg som gjør at jeg kan slutte å fundere på dette !! På forhånd takk ! Svar til Skuten. Hadde du spurt hva som evt. var for lavt, ville det vært lett å svare. Da kunne du ha manglet en rekke stoff som alle ville ha noe med proppdannelse å gjøre, og som ville vært uheldig å kombinere med P-pillebruk. Men hva som var for høyt er det ikke lett å svare på, hvis dette var en rutinemessig blodprøve. Muligens har du misforstått dette, eller det var en gal angivelse. Din blodprosent kan det neppe ha vært, for den skal være ekstremt høy før man anser den som betenkelig i denne forbindelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21678-blodproppslagfare/#findComment-96817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.