Gå til innhold

Reductil og høyt blodtrykk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei 26 år gammel jente som er kraftig overvektig, med en BMI på 40 +. Har vært hos lege og fikk reductil hos han, men jeg hadde et veldig høyt blodtrykk. Om jeg ikke husker/hørte feil så sa han 140/100. Jeg fikk likevel resept på 10mg reductil i 28 dager og innkalling etter 2 uker for sjekk av BT. Han sa at han tok i betraktning at jeg ikke ha hatt høyt blodtrykk tidligere (130/80 da jeg var høygravid) og fordi jeg var svært nervøs for å spørre etter hjelp mot overvekten min. Kan man virkelig få så høyt BT ved å være nervøs og redd? Jeg spiser sunt og trener 2-3 ganger i uken. Hvordan skal jeg i så fall gjøre det når jeg er til neste sjekk, hvis jeg er like redd da vil jo blodtrykket mitt fremdeles være for høyt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216915-reductil-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Calóni

Mange kaller et slikt høyt blodtrykk for "legekontorblodtrykk". Blodtrykket kan gå ganske mye opp når man er i en presset situasjon. Jeg er sikker på at legen har erfaring/kunnskap om hvor mye man ca kan trekke fra blodtrykket til en nervøs person for å få et inntrykk av pasientens daglige blodtrykk.

Gjest Calóni

Glemte å si,- da jeg havna på akuttpsykiatrisk og de tok blodtrykket mitt, så hadde jeg 140 over et eller annet. Jeg trodde da at jeg sikkert ganske enkelt hadde høyt blodtrykk, for jeg kan ikke huske å ha tatt det før.

Men så tok jeg blodtrykket fast en periode pga noen medisiner, og da under helt avslappede forhold, og da lå det på 115/75 stort sett :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...