Gå til innhold

Termin om 10 dager...(Sp.mål om revning)


Gjest ninnii9

Anbefalte innlegg

Nå ble jeg glad! :)

Jeg trodde det var jeg som er en grusom mor som ikke ble fra meg av bekymring da fostervannet var misfarget. Så godt å høre at det ikke var unormalt i en slik situasjon :)

Tror ikke det er unormalt å føle det slik nei.. På det tidspunktet var jeg så likegyldig at det var det samme for meg om det kom ut et bildekk, en halv sau eller et friskt barn ;o)

Heldigvis kommer morsfølelsene etter hvert når slaget er over og man får hvilt litt. Jeg syntes det gikk en tid før jeg følte at barnet var "mitt" etterpå også, men det er kanskje ikke så rart. Sikkert fler som trenger litt tid til å venne seg til tanken på å ha blitt mor.

Jeg skammet meg i starten over at jeg ikke klarte å tenke på fødselen som noe positivt, men det har jeg sluttet med. Det var utenfor min kontroll uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er unormalt å føle det slik nei.. På det tidspunktet var jeg så likegyldig at det var det samme for meg om det kom ut et bildekk, en halv sau eller et friskt barn ;o)

Heldigvis kommer morsfølelsene etter hvert når slaget er over og man får hvilt litt. Jeg syntes det gikk en tid før jeg følte at barnet var "mitt" etterpå også, men det er kanskje ikke så rart. Sikkert fler som trenger litt tid til å venne seg til tanken på å ha blitt mor.

Jeg skammet meg i starten over at jeg ikke klarte å tenke på fødselen som noe positivt, men det har jeg sluttet med. Det var utenfor min kontroll uansett.

For noen "fine" innlegg! hehe.

Jeg gruer meg til fødsel allerede - og jeg er ikke gravid engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

For noen "fine" innlegg! hehe.

Jeg gruer meg til fødsel allerede - og jeg er ikke gravid engang!

Det er ingenting å grue seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen "fine" innlegg! hehe.

Jeg gruer meg til fødsel allerede - og jeg er ikke gravid engang!

Uff, ja dette var feil tråd å snakke om sånt i :o(

Tror heldigvis dette hører til sjeldenhetene hvis det kan være noen trøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen "fine" innlegg! hehe.

Jeg gruer meg til fødsel allerede - og jeg er ikke gravid engang!

Jeg beklager, det var jeg som startet det.

Men de aller fleste er jo redd for å bæsje på seg, ikke for å føle seg alene, så da er det jo greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg smurte meg med jordnøttolje første gang, men det hadde ingen effekt. Jenta mi hang fast på vei ut så de måtte presse oppå magen. Sprakk igjennom inni, men det holdt så vidt utpå. Kjente INGENTING til sprekkingen, for som du sier skjer det så mye uansett.

Min beste smertelindring var å konsentrere meg om pustingen, og det holdt igrunnen :-)

Lykke til, klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, det var jeg som startet det.

Men de aller fleste er jo redd for å bæsje på seg, ikke for å føle seg alene, så da er det jo greit ;)

Du skal ikke beklage, det er jeg som nileser denne tråden ;-) - selv om jeg blir litt skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født tre ganger og har både revnet og blitt klippet. Ærlig talt merka jeg ingen verdens ting til det og fikk ikke vite det før etter at fødselen var overstått.

Når jeg fikk mitt første barn fikk jeg epidural og hadde bare positive opplevelser med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefornøyd med epidural, og jeg var helt "høy" (rusa på livet) i mange timer etter fødsel og sa til alle at det hadde vært en helt FANTASTISK opplevelse. Jeg ble klippet og kjente ingenting til hverken det eller syinga i etterkant. Merket litt at stinga strammet senere.

Jeg fikk en bivirkning av epidural, kløe på låra. Klarte ikke å klø, for jeg kjente ikke akkurat hvor det klødde, og kjente ingenting når jeg prøvde å klø. Men det var ingen big deal, bare litt irriterende.

Lå i 5 timer uten å kjenne noe som helst, så vi lå og halvsov begge to, hørte på musikk, diskuterte navn, hvem vi skulle ringe til osv. De sa at det ikke var alltid epiduralen fungerte så optimalt som på meg, men jeg har svært sjelden hørt om noen som har vært misfornøyd med epidural.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

revning og klipping har jeg ikke merket noenting til:-)

(har født tre barn) epidural er jeg negativ til, ettersom jeg hadde en såkalt lekkasje og ble liggende med stiv nakke og hodepine i 12 dager... (en ikke farlig bivirkning, men meget ubehagelig)

jeg synes en fødsel bør oppleves om den foregår normalt, med de smerter den gir (som ikke er noe farlig eller skummelt) men som er en del av det og bli mor, dette er selvfølgelig kun mine egne erfaringer, men jeg ville aldri valgt epidural eller narkose om jeg hadde et valg:-)

smertene er over så fort barnet er født:-) og riktig pusting gjør underverker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ninnii9! -Og gratulerer som snart mamma! Du må bli skremt av alle svarene her. Jeg har lest igjennom svarene du har fått, og ser at omtrent alle her har revnet eller blitt klippet. Selv fødte jeg mitt første barn for et drøyt år siden. Jeg gledet meg til fødselen, og hadde gått på svangerskapskurs på forhånd. Jordmora jeg gikk til var veldig opptatt av naturlig fødsel, og la vekt på de negative sidene ved mye av medikamentene som gies til den fødende under fødselen. Dette gjorde sitt til at jeg gikk inn i min fødsel med overbevisning om at jeg skulle ha en naturlig fødsel uten smertestillende. Og det betyr IKKE uten smertelindring!!! Jeg fikk massasje på korsryggen, varmt bad i badekar, akupunktur, aromaterapi mm. Og jeg utnyttet tyngdekraften. IKKE LIGG PÅ RYGGEN OG FØD! Det blir en unaturlig vinkel på fødselskanalen, noe som øker sjansen for å revne!! Jeg sto på knærne, og jeg hadde snakket med jordmora på forhånd, og bedt henne "tøye" åpningen under fødselsforløpet. Jordmora mi var fantastisk. Jeg fikk ikke så mye som en rift! Og klarte meg uten smertestillende! -og som jeg sa; jeg var også førstegangs fødende. Men VONDT er en fødsel uansett, men ikke så ille at det har skremt meg fra å prøve igjen. Er 20 uker gravid med nr to :-)) LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født tre barn uten å revne noen av gangene. Sikkert lurt å massere med olje, og det bør absolutt ha mest for seg om man er 1.gangs fødende. En fordel om fødselen tar langt tid, er at da tøyes huden litt etter litt. Jeg har hatt en styrtfødsel også jeg, og det gikk bra det også.

Epidural var fantastisk, men tok riene litt for mye slik at fødselen måtte settes i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har maaaaange svar allerede, men vil bare anbefale deg en type smertelindring på det sterkeste: STERILTVANNSPAPLER! Det er helt ufarlig og hjalp meg masse! Er ikke så vondt å sette som folk skal ha det til..svir litt, ja det gjør det, men de setter det jo under en rie og da er det egentlig samme F... om det svir litt i tillegg;)

Ellers hjalp badekar og varmt vann meg masse!

ang revning: Jeg gjorde ikke noe for å forberede kjøttet på forhånd, og jeg fikk ingen store revner..Men fikk en del smårift innvendig..så ble litt sying, men det gjorde ikke så mye..merka INGENTING til det etterpå..

Lykke til med fødselen, går så fint så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninnii9

Ser du har maaaaange svar allerede, men vil bare anbefale deg en type smertelindring på det sterkeste: STERILTVANNSPAPLER! Det er helt ufarlig og hjalp meg masse! Er ikke så vondt å sette som folk skal ha det til..svir litt, ja det gjør det, men de setter det jo under en rie og da er det egentlig samme F... om det svir litt i tillegg;)

Ellers hjalp badekar og varmt vann meg masse!

ang revning: Jeg gjorde ikke noe for å forberede kjøttet på forhånd, og jeg fikk ingen store revner..Men fikk en del smårift innvendig..så ble litt sying, men det gjorde ikke så mye..merka INGENTING til det etterpå..

Lykke til med fødselen, går så fint så!

hei igjen,

og takk for mange svar! noen gadd jeg ikke lese engang...blir jo vettskremt=) nei,det går sikkert bra. jeg må jo komme med ønsker når jeg kommer til barselavd..så tror nok epidural kan være en mulighet.

steriltvannspapler? det har jeg ikke hørt om,vært på sv.kurs jeg oxo.. påvirker det barnet? hvordan settes det? takk for godt råd om å ikke ligge på ryggen..hvis jeg klarer det,skal jeg unngå det.

spent på hele fødselen..

tror alt nesten er glemt når lillegutt er kommet ut:)

takk for svar alle sammen!

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken massert med olje eller brukt epidural, så akkurat det kan jeg ikke svare på.

Mine to kom kjapt begge to (3,5 t første gang og 1 time andre gang) jeg revnet ikke nevneverdig noen av gangene. Sydde bare noen få sting, og fikk litt lokalbedøvelse.

Lykke til og gled deg, fødsel er en helt fantastisk opplevelse! :)

Det som funket for meg var at jeg slappet av så mye som mulig og lot kroppen gjøre jobben, det er utrolig hva den er i stand til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

og takk for mange svar! noen gadd jeg ikke lese engang...blir jo vettskremt=) nei,det går sikkert bra. jeg må jo komme med ønsker når jeg kommer til barselavd..så tror nok epidural kan være en mulighet.

steriltvannspapler? det har jeg ikke hørt om,vært på sv.kurs jeg oxo.. påvirker det barnet? hvordan settes det? takk for godt råd om å ikke ligge på ryggen..hvis jeg klarer det,skal jeg unngå det.

spent på hele fødselen..

tror alt nesten er glemt når lillegutt er kommet ut:)

takk for svar alle sammen!

klem

Beklager litt seint svar..Ja, merkelig det der, mange som ikke har hørt om det..Rart de ikke informerer mer om steriltvannspapler..Jordmora mi anbefalte det veldig. Det er ikke skadelig for hverken deg eller barnet! Det er rett og slett bare sterilt vann som spøytes inn under huden og på den måten blokkerer noen av nerveimpulsene slik at smerten minker. Settes 2 stikk samtidig under en rie. Det svir som et vepsestikk i ca 20 sek (sier de..jeg synes ikke det varte så lenge som det). Effekten varer fra 1-2 timer og det kan settes flere ganger (så mange ganger man vil) både i ryggen og magen (der man føler behov for det). Veit ikke om alle sykehus har det, men du kan jo høre..Jeg fødte på en litem fødeavdeling og de hdde det jo der..

Jada, er absolutt verdt smertene! IKKE gru deg! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...