Gå til innhold

Svimmel etter lunch

Anbefalte innlegg

Jeg er en 26 år gammel mann med en kropp jeg ikke kan klage på. Jeg er av typen som går på jobb uansett, og jeg har ikke vært borte fra jobb de siste fem årene (minst). Jeg har de siste årene hatt en noe fysisk jobb, men i november byttet jeg jobb til en stillesittende jobb. Da kom det tilbake noe som gjorde at jeg strevde noe voldsomt på skolen i ungdomen, etter lunch klarer jeg ikke å konsentrere meg. For en ukesiden tok jeg en test, jeg sprang bort til butikken i lunchen, og tok ett glass cola når jeg kom tilbake, straks etterpå ble jeg helt svimmel, og begynte faktisk å se litt tåkete. I dagene etter denne episoden har jeg fått kjenne litt og tenkt litt mer på denne saken. Og jeg har kommet til følgende:

1. Etter måltid er jeg ofte mindre tilstedeværende og mer ukonsentrert enn ellers, dette gjelder spesielt etter lunch hvis det har gått lenge mellom frokost og lunch (f.eks fra kl 7-12).

2. Jeg har vært plaget av kvalme om morgenene, noe som har ført til at jeg måtte bytte jobb fra å være sjømann for 7 år siden, og jeg prøvde også å bli yrkessjåfør, men det viste seg umulig.

3. Jeg har hatt perioder hvor jeg ikke orker noe, hvor jeg har vært veldig slapp.

4. Jeg kan lett besvime av ting som å ta sprøyter, blodprøver, ja til og med blodtrykk.

Kan jeg være på vei til å få sukkersyke eller lignende? Jeg har tidligere fått målt ett litt lavt blodtrykk av bedriftslege, om det har noe å si. Håper på svar, og event tips til hvordan jeg skal holde meg mer fokusert etter lunch.

Andre data, som antakelig ikke har noen betydning:

MAT: Jeg er nøye på måltider, vanligvis blir det slik:

3 skiver til frokost kl 7

5 skiver til lunch mellom 11 og 1230

Middag kl 17-18

Spiser sjelden/aldri kvelds.

SØVN: Jeg er veldig nøye på å sove riktig, og på hverdager sover jeg minst fra 23-6.30, og i helger 23-24 til 8-9.

KROPP: 185cm, stor ben bygning, 75kg (litt tynn).

MEDISINER o.l. Tar ingen medisiner

ARBEIDSITUASJON: Fast jobb, jobber fra 8-16 man-fre, jobber i tilegg ofte ekstra i helger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217033-svimmel-etter-lunch/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Mange opplever lignende symptomer som deg. Jeg synes du burde bli undersøkt nærmere av en lege mht følgende ting;

Ortostatisk blodtrykk bør sjekkes: det vil si om du får blodtrykksfall når du reiser deg opp. Ikke uvanlig hos slanke mennesker med lavt blodtrykk. Ikke noe farlig å ha, men det kan forklare noe av svimmelheten din.

Kanskje de kan gjøre en sukkerbelastning av deg, og se hvordan du takler sukkerinntak. Det virker ikke som du opplever de vanlige symptomene på sukkersyke: unormal tørste, vekttap, økt sult, kløe etc etc, så det virker jo ikke helt sannsynlig at det er det. Men det er tross alt lett å sjekke ut.

Angående mat; du kan prøve å spise oftere. Minst 5 måltider om dagen, kanskje spre de 5 skivene til lunsj til en ekstra matbit mellom frokost og lunsj. Det bør ikke gå mer enn ca 4 timer mellom måltidene så lenge du jobber og trenger konsentrasjon og energi.

Jeg opplever selv noe lignende som deg etter store måltider hvis jeg var veldig sulten da jeg endelig "fikk mat". Jeg snakket med legen min om det en gang, og fikk råd om å spise litt søtt på slutten av måltidet. Dette trenger ikke være noe veldig usunne greier, men en frukt, en bolle eller lignende. Det kan være at kroppen din reagerer med å få litt rask stigning i blodsukker når du spiser, også reagerer du litt mer enn andre på fallet som kommer når kroppen omdanner sukkeret i maten til energi.

Generel bør du få i deg mat med "lange sukkerkjeder" i, grovt mel, havregryn etc. Brusdrikking har ikke noe godt for seg annet enn til helgekos:-) Det gir rask stigning i sukker og så raskt fall igjen. Noen plages av dette. Og spiser du litt søtt på slutten av lunsjen din, hungrer du kanskje etter mindre sukker resten av dagen.

Litt mange tanker på en gang, her, men håper noe av det er nyttig for deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217033-svimmel-etter-lunch/#findComment-1601699
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Høres ut som du lever rimelig sundt. Pass på å få litt økt mosjon nå som du bryuker mindre kalorier i arbeidstiden; og antall brødskiver kan kanskje reduseres litt. Dette fpr at du ikke langsomt skal gå opp i vekt. Muligens får du et blodsukkerFALL en stund etter måltider. Dette kan motvirkes ved å spise LITT ca 2-30 min etter lunsj; 1/2 eple kan være nok. Ellers vil det hjelpe å spise lunsj med mat som nneholder mindre hurtig-forbrennbare karbohydrater. Ikke rent sukker, mindre brød ( særlig hvete - bytt heller til rugbrød) mer kjøtt/salat. Dersom problemet ikke reduseres kan du kontakte fastlegen din for måling av blodsukker. Det kan gjøres en sukkerbelastningstest. Da møter du fastende, får drikke en bestemt mengde sukker-vann, deretter taes blodprøver de neste to timene. Da vil man se hvordan sukkeret fjærnes fra kroppen. Noen produserer for MYE insulin ( i motsetning til diabetikere), noe som resulterer i altfor lavt blodsukker en periode etter sukker-inntak. Da blir man trøtt, svimmel, kvalm, noen ganger aggressiv. Forøvrig bør du kanskje vurdere om du i perioder jobber for mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217033-svimmel-etter-lunch/#findComment-1602273
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...