Gå til innhold

Svekket syn

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Bestefaren min har sukkersyke, dessverre tror jeg den er dårlig regulert. Han ser stadig dårligere, visstnok skal dette komme av sukkersyken, men jeg er ikke sikker på om han har vært hos lege/optiker og sjekket synet de siste årene.

Teorien er at synet er svekket på grunn av sukkersyken, og da er det visstnok ikke noe å gjøre med det. Stemmer det at nye briller ikke vil være til hjelp hvis synet er svekket på grunn av diabetes?

Han har tidliegere (så vidt jeg vet) bare vært hos optiker for å sjekke synet. Er det godt nok? Ville en optiker fange opp problemer som svekket syn pga. diabetes grå/grønn stær osv?

Hva kan vi gjøre for at synet hans ikke skal bli ytterligere svekket?

Jeg håper du kan komme med noen gode råd, eller gode argumenter jeg kan bruke for å overbevise ham om at han bør gå til lege.

Han har en lege han går til "fast", dvs en gang i året, men da er han bare innom hos kontrosøsteren og sjekker blodsukkeret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21705-svekket-syn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei anonym!

Alle med diabetes bør gå til kontroll hos en øyelege minst 1x pr. år. Oftere om det oppstår tegn til komplikasjoner.

Om slikt kommer langt, kan det behandles med laser. Samtidig er det svært viktig å få kontroll over blodsukkeret for å bremse utviklingen.

Bestefaren din bør henvises til øyelege for skikkelig kontroll og evt. behandling. Om slikt får gå sin gang kan man bli blind. Derfor er det viktig å forebygge som best man kan.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21705-svekket-syn/#findComment-93182
Del på andre sider

Gjest Stein Vaaler

Hei

Dette er en svært viktig problemstilling. Diabetes kan gi flere ulike synsproblemer i tillegg til at man også kan få svekket syn i høyere alder uten at det har noe med diabetes å gjøre.

Man kan imidlertid ikke si eller gjøre noe fornuftig uten at han blir undersøkt av øyelege. Dette er veldig viktig fordi de vanligste årsakene til nedsatt syn i høy alder kan korrigeres på en enkelt måte. Du får prøve å få han til å gå til en øyelege!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21705-svekket-syn/#findComment-93738
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...