Gå til innhold

B-Hemoglobin - Hjerte-/kartsykdom?

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har tatt blodprøver hos bedriftslegen for å sjekke status. B- Hemoglobin var på 15,4 og jeg så at normalt er opp til 15,3. S-Ferritin var 114 og jern var 20,3. S-CRP var 2 og S-Kolestrol var 4,4. Alt så meget bra ut men jeg bekymrer meg over hemoglobin på 15,4. Jeg har det siste året hatt mye vondt rundt hjertet, både stikkende følelse og sterkere smerter som nesten har virket som kniver og jeg har kjent det på pusten etterpå. Har ikke kjent noe i armen. Det er nå ca 1-2 mnd siden siste gang jeg hadde den sterkeste smerten / hogget ved hjertet og kjente det på pusten etterpå. Jeg ble veldig redd ettersom det ligger mye hjerteinfarkt i nærmeste familie. Jeg er 42 år, normalvektig kvinne med en hektisk hverdag. Jobber litt for mye og har mye stress på jobb. Blodprøvene var kun en rutineundersøkelse, men jeg ble litt redd ettersom alt ikke var helt bra og jeg har hatt mye vondt i perioder. Pr. i dag har jeg kun litt vondt og de jeg kjenner mener det kun er hjertemuskelen. Bør jeg sjekke dette noe mer? Kan hemoglobin i blodet ha noen sammenheng med hjerte/karsykdommer? Hadde tenkt å gå til lege før jul vedr. at jeg hadde mye vondt i/ved/rundt hjertet, men hadde lite tid og tenkte å avvente å se. Noen ganger kom hogget mens jeg kjørte bil andre ganger mens jeg var i butikken. Vet at det kan være normalt å ligge over 15,3 i hemoglobin, men ettersom jeg har bekymret meg tidligere i år vedr. smertene jeg har hatt, likte jeg ikke dette. Bør jeg sjekke noe mer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217219-b-hemoglobin-hjerte-kartsykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ha bittelitt høy hemoglobin er ikke farlig, så dine blodverdier gir ingen grunn til bekymring.

Smertene du beskriver er ikke typiske for hjertesmerter.

Stikkende smerter er typisk for muskelplager el.l i brystkassen.

Synes du skal ta deg en sjekk hos fastlegen for å få dette ut av verden, så slipper du å bekymre deg unødig.

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Eliflis.

Glem dine blodprøver. De er flunkende normale. Til kvinne å være har du et hyggelig høyt hemoglobin (blodfarvestoff). Ikke glem at målefeilen ved de fleste analyser er langt over ditt siste desimal ! Dessuten : hos postmenopausale kvinner (etter klimakteriet, du er vel ikke riktig så langt ennu) vil serum-ferritin bli endel høyere, med øvre normalgrense rundt 200 mikrog/l.

Smertene du beskriver gir ingen mistanke om at de stammer fra ditt hjerte. Det er langt mer sannsynlig at slike plager hos en stresset kvinne (som du beskriver deg selv som) er muskulært betinget, og i så måte objektivt sett helt uskyldige, selv om de kan gi deg endel plager. Det er under enhver omstendighet viktig at du frigjør deg fra forestillingen om at de er hjerteutløst, slik de idag fremtrer. Skulle de forandre karakter får du ta det opp med din fastlege. Hos en ikkerøkende, 42-årig kvinne med kolesterol på 4,4 mmol/l er sannsynligheten for at slike smerter er hjerterelatert særdeles liten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...