Gå til innhold

Banning og tegninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en tråd om banning, om skoler som har innført nulltoleranse, altså at barn blir sendt hjem hvis de slipper ut et banneord.

Jeg synes ikke banning er noe synd i det hele tatt, stygt å høre på, javisst, fordi jeg er oppdratt til å mene det. Men sånn rent rasjonellt er det jo kun et ord som ikke skader noen.

Så sammenligner jeg det med disse tegningene som har fått reaksjoner vi ikke kan forstå. Kanskje vi må sette oss ned og tenke over hva vi reagerer med avsky og sinne på, f.eks. banning, som jo i seg selv er helt harmløst og uskyldig. De fleste vet jo at ingen kommer til helvete hvis vi banner, vi påkaller ingen, folk vil ikke stå i kirka engang, men å sende hjem barna pga at de spytter ut et ord som kalles for banning, det gjør vi.

Bare noen tanker.

Gjest her banner vi innimellom
Skrevet

Går det virkelig an at skoler sender barna hjem pga banning *måper*. Har de virkelig lov til det ?

Her er barna 10 og 5 år, det hender det kommer et banneord i ny og ne, vi slår ikke hardt ned på det (da måtte vi jo sluttet med det først selv .... ) Barna vet at det ikke er noe pent, og at vi helst unngår det, men innimellom går det noe galt for dem også, at "faen" kommer sånn helt automatisk .....

Skrevet

Jeg skulle gjerne likt å visst hva den skolen definerer som banning?

Jeg har ikke barn i skolealder ennå, men den dagen jeg får det og barnet mitt blir hjemsendt pga. at det har bannet. Da skal jeg ta meg en alvorsprat med Rektor.

Her glipper det også ut noen gloser innimellom.

Skrevet

Jeg syns også det er å dra det hele altfor langt. Ærlig talt, sende barn hjem pga banning? Skjønner sammenligningen din...og er nokså enig.

Vet det har vært en eller to skoler her på vestlandet som har praktisert null-toleranse for banning, og jeg syns det er helt bak mål.

skorpionfisken
Skrevet

Sukk det der med banning er en forferdelig uvane. Det er ikke pent å banne, det vet jeg godt, og er så enig i.

Jeg banner uten å tenke meg om, det ligger på en måte i språket mitt. Mine barn går på kristne skoler, og da bør man jo i allefall i nærheten av folk som tilhører skolene holde kjeft når det gjelder banning, men det har holdt hardt, og jeg har sluppet et par ord i ubetenksomme øyeblikk. Jeg prøver jo også overfor mine barn, men det hender de irettesetter meg da...

Men de tegningene. Man skal ikke støte andres følelser mener jeg. Det er jo påfallende at Jyllands-posten kunne trykke karikaturer av Mohammed, men ikke av Jesus, fordi en karikatur av Jesus ville såre de kristne.

Men jeg synes saken har tatt forferdelige vendinger, noen få tegninger går altså på livet løs for folk, det brennes ned ambassader, man boikotter varer og det er snart krig. Helt utrolig hva som kan skje på grunn av en i sammenhengen liten ubetenksomhet som trykkingen av de tegningene.

Og at den idiotiske kristne Magazinet som ingen som har vett i hodet tillegger noe som helst fornuftig plutselig skal få injurierende kraft over hele verden. Helt utrolig.

Skrevet

Går det virkelig an at skoler sender barna hjem pga banning *måper*. Har de virkelig lov til det ?

Her er barna 10 og 5 år, det hender det kommer et banneord i ny og ne, vi slår ikke hardt ned på det (da måtte vi jo sluttet med det først selv .... ) Barna vet at det ikke er noe pent, og at vi helst unngår det, men innimellom går det noe galt for dem også, at "faen" kommer sånn helt automatisk .....

Jepp. Barneskolen som jeg gikk på har begynt å sende elever som banner hjem. Heldigvis var det ikke sånn da jeg gikk der...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=242782

Skrevet

Jeg syns det er å gå for langt å sende barna hjem når dem banner, men jeg er enig i at skolen må være strenge der. Men tilsnakk haded vært nok. Elevene skal jo lærer folkeskikk og god oppførsel, og banning er stygt. Jeg har planer om å slutte å banne! Ufyselig språk, det er det jeg har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...