MoDo Skrevet 13. august 2000 Del Skrevet 13. august 2000 Ofte blir Seroxat nevnt som førstevalg av medikamenter for sosial fobi/angst (visstnok eneste som er godkjent spesiellt mot sosial fobi). Men noen ganger får man inntrykk av at alle ssri kan ha samme virkning, og at det mest gjelder å finne den med best virkning og minst bivirkninger for den enkelte pasient. Hva er riktig? Er Seroxat så mye bedre mot sosial fobi enn f.eks. Zoloft/Cipramil? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2173-sosial-fobi-seroxat-kontra-andr-ssri-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Havard Dahl, psykiater Skrevet 14. august 2000 Del Skrevet 14. august 2000 Ditt spørsmål er viktig. Teoretisk burde alle SSRI være temmelig like. En ser at de stadig får nye godkjente indikasjoner- først et av dem - siden noen andre. Men helt like er de nok ikke. Fontex fikk for mange år siden indikasjonen bulimi. Ingen av de andre SSRI har fått denne indikasjonen i de årene som er gått. For å få godkjent indikasjon, må produsenten ha vist i noen aksepterte, vitenskapelige studier at stoffet er virksomt mot lidelsen. For sosial fobi er det kun Seroxat som har godkjent indikasjon. Derfor anbefaler jeg dette middelet som førstevalg. Teoretisk og basert på klinisk erfaring skulle også andre SSRI virke. Jeg er kjent med at det utføres studier på andre SSRI med tanke på å søke om godkjenning. Men foreløbig er det altså ikke dokumentert i tilstrekkelig grad til at godkjenning er gitt. Det er her ikke snakk om et enten eller, men om hvilket preparat en skal forsøke først hos en "jomfruelig" pasient hvor en ikke har noen erfaring med medisinering. Da vil jeg alltid hevde at preparater med godkjent indikasjon skal være førstevalg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2173-sosial-fobi-seroxat-kontra-andr-ssri-nhd/#findComment-7862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.