Gå til innhold

Er Jens Stoltenberg pillefjern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Jens fått samme syken som Bonden?

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article552219.ece

Han kan da for fan ikke legge skyldes for ambassadebrenning og opptøyer på denne norske redaktøren? (jeg håper det må være en feilsitering ute og går).

Som statsminister burde han heller være opptatt av å verne en borger som har benyttet seg av ytringsfriheten, og som har fått drapstrusler i bøtter og spann som følge av dette.

Det er åpenbart ingen adekvat årsakssammenheng mellom trykkingen og de rabiate opptøyer vi har sett senere.

Ved å koble dette på den måten Jens her gjør, umyndiggjør han muslimene..slik venstresiden alltid har gjort. I følge Jens er muslimer som pavlovske bikkjer, som reagerer med reflekser...og det må vi som hvite, vestlige borgere ta hensyn til.

Det er den samme argumentasjon som benyttes når muslimer unnskyldes for voldtekt, fordi norske jenter går lettkledd.

"De er ikke ansvarlige for egne handlinger".

...

Skam deg, Jens.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg synes synd på ham og familien som har mottat drapstrusler, og synes på ingen måte at reaksjonene står i forhold til det som er blitt gjort. Likevel så er det nesten så man må smile litt når fyren står fram og er så overrasket over reaksjonene . Hallo!?

Og jeg tror kanskje at det Stoltenberg sa er blitt satt litt på spissen. Jeg leste et lengre utdrag av intervjuet et annet sted, og fikk et litt annet inntrykk. Men jeg har flere ganger selv tenkt at han må føle seg umåtelig teit nå som han ser hva som skjer fordi han på død og liv skulle trykke de tegningene.

Nei, han er ikke ansvarlig for at en haug fanatiske villmenn går berserk. Like lite som kvinner er ansvarlige for å bli voldtatt, om de var aldri så "provoserende" i oppførselen.

Men det endrer likevel ikke det faktum at det går ann å tenke litt på forhånd.

I denne saken er det nemlig fullt mulig å fordømme de voldsomme reaksjonene på tegningene samtidig som man rister på hode over at noen bruker ytringsfriheten som argument for hvorfor disse tegningene måtte trykkes. Jeg respekterer at muslimer føler seg såret av tegningene, men jeg fordømmer de sterke reaksjonene som kommer nå.

Fikk du forresten med deg at muslimske religiøse ledere stod på gaten i Syria og forsøkte å stoppe mobben?

Skrevet

Og akkurat som jeg ville følt meg rimelig dum om jeg var redaktøren i Magazinet, så ville jeg følt meg rimelig dum om jeg var han her fyren også...

Men nei, ingen av dem fortjener drapstrusler. Det er lov å være idiot, selv om det er pokker så irriterende for resten av oss....

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/06/456931.html

Skrevet

Jeg synes synd på ham og familien som har mottat drapstrusler, og synes på ingen måte at reaksjonene står i forhold til det som er blitt gjort. Likevel så er det nesten så man må smile litt når fyren står fram og er så overrasket over reaksjonene . Hallo!?

Og jeg tror kanskje at det Stoltenberg sa er blitt satt litt på spissen. Jeg leste et lengre utdrag av intervjuet et annet sted, og fikk et litt annet inntrykk. Men jeg har flere ganger selv tenkt at han må føle seg umåtelig teit nå som han ser hva som skjer fordi han på død og liv skulle trykke de tegningene.

Nei, han er ikke ansvarlig for at en haug fanatiske villmenn går berserk. Like lite som kvinner er ansvarlige for å bli voldtatt, om de var aldri så "provoserende" i oppførselen.

I denne saken er det nemlig fullt mulig å fordømme de voldsomme reaksjonene på tegningene samtidig som man rister på hode over at noen bruker ytringsfriheten som argument for hvorfor disse tegningene måtte trykkes. Jeg respekterer at muslimer føler seg såret av tegningene, men jeg fordømmer de sterke reaksjonene som kommer nå.

Fikk du forresten med deg at muslimske religiøse ledere stod på gaten i Syria og forsøkte å stoppe mobben?

Man må selvsagt ta høyde for hvordan Jensemanns utsagn gjengis i pressen.

Disse latterlige beklagelsene som vestlige politikere har gitt seg inn på, har gjort vondt verre. Beklagelsene oppfattes som vestlig knefall, og det markeres behøring i muslimsk presse...og gir de gale hundene blod på tann.

Dessuten er det en statsministers forbannede plikt å forsvare borgere som ikke har gjort noe galt, og som mottar dødstrusler både fra landsmenn og fra utlandet.

Skrevet

Man må selvsagt ta høyde for hvordan Jensemanns utsagn gjengis i pressen.

Disse latterlige beklagelsene som vestlige politikere har gitt seg inn på, har gjort vondt verre. Beklagelsene oppfattes som vestlig knefall, og det markeres behøring i muslimsk presse...og gir de gale hundene blod på tann.

Dessuten er det en statsministers forbannede plikt å forsvare borgere som ikke har gjort noe galt, og som mottar dødstrusler både fra landsmenn og fra utlandet.

Det er jeg helt enig i. Så det er vel et par muslimer også som trenger litt beskyttelse nå som også de rabiate høyreekstremistene har våknet fra dvalen.

Som sagt, jeg forsvarer IKKE drapstruslene som redaktøren får. Det er lov å være dum. Det er IKKE lov å være voldelig.

Annonse

Skrevet

'Likevel så er det nesten så man må smile litt når fyren står fram og er så overrasket over reaksjonene . Hallo!?'

Hva er det du sier???

Hvem i ville helv... har kunnet forutse at tolv karikaturtegninger (sic!) får store deler av den islamske verden til å gå amok, brenne og kjeppjage, ønske store deler av vestens borgere kuttet i småbiter og love selvmordere i vest, men ikke øst???

Revoltene er verken Magazinets eller mitt ansvar, la det være klinkende klart. Eller er muslimer totalt hjelpeløse og fanget i følelsens kaos, uten rasjonelle evner, slik at de må behandles som umælende pattebarn, mener du? I så fall fornærmer du dem temmelig blodig.

Jeg tilhører den s.k. venstresiden i Norge, men blir bare mer og mer provosert av at folk bøyer hodet og skraper og skraper for religiøst vanvidd.

Skrevet

Det er jeg helt enig i. Så det er vel et par muslimer også som trenger litt beskyttelse nå som også de rabiate høyreekstremistene har våknet fra dvalen.

Som sagt, jeg forsvarer IKKE drapstruslene som redaktøren får. Det er lov å være dum. Det er IKKE lov å være voldelig.

Ja, akkurat det Jens her driver med, er jeg skuffet over..ja, ordet er skuffet (slik favn også formulerer det).

Skrevet

'Likevel så er det nesten så man må smile litt når fyren står fram og er så overrasket over reaksjonene . Hallo!?'

Hva er det du sier???

Hvem i ville helv... har kunnet forutse at tolv karikaturtegninger (sic!) får store deler av den islamske verden til å gå amok, brenne og kjeppjage, ønske store deler av vestens borgere kuttet i småbiter og love selvmordere i vest, men ikke øst???

Revoltene er verken Magazinets eller mitt ansvar, la det være klinkende klart. Eller er muslimer totalt hjelpeløse og fanget i følelsens kaos, uten rasjonelle evner, slik at de må behandles som umælende pattebarn, mener du? I så fall fornærmer du dem temmelig blodig.

Jeg tilhører den s.k. venstresiden i Norge, men blir bare mer og mer provosert av at folk bøyer hodet og skraper og skraper for religiøst vanvidd.

Jeg verken bøyre eller skraper for religiøst vanvidd. Nettopp derfor er jeg ikke overrasket over de syke reaksjonene som kommer. Og jeg ER overrasket over at redaktøren i Magazinet er overrasket. Vi snakker om en religion som på mange måter er der kristne var under korstogene!!!

Jeg synes reaksjonene er spinnville, jeg. Men nei, de er på mange måter ikke overraskende. Og det var jo ikke akkurat som om det ikke hadde ramla inn et par drapstrusler i Danmark allerede FØR de ble trykket i Magazinet.

Jeg støtter ikke reaksjonene. Jeg forstår dem heller ikke. Men jeg synes at fyren spiller dum når han er overrasket over dem.

Skrevet

Jeg verken bøyre eller skraper for religiøst vanvidd. Nettopp derfor er jeg ikke overrasket over de syke reaksjonene som kommer. Og jeg ER overrasket over at redaktøren i Magazinet er overrasket. Vi snakker om en religion som på mange måter er der kristne var under korstogene!!!

Jeg synes reaksjonene er spinnville, jeg. Men nei, de er på mange måter ikke overraskende. Og det var jo ikke akkurat som om det ikke hadde ramla inn et par drapstrusler i Danmark allerede FØR de ble trykket i Magazinet.

Jeg støtter ikke reaksjonene. Jeg forstår dem heller ikke. Men jeg synes at fyren spiller dum når han er overrasket over dem.

Fyren er ganske sikkert dum som et brød.

Men han er jo ikke akkurat alene om å bli overrasket. For å si det mildt - og det må man jo i disse dager.

Skrevet

Han "spiller" overrasket?

Ærlig talt, snø; Hadde du ventet slike reaksjoner? Er du ikke det minste overrasket?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Dette skulle han aldri ha sagt.

Denne familien er vel redde nok som det er , om ikke Jens skal gjøre det enda farligere for dem.

Annonse

Skrevet

Fyren er ganske sikkert dum som et brød.

Men han er jo ikke akkurat alene om å bli overrasket. For å si det mildt - og det må man jo i disse dager.

Hehe, jeg har ikke akkurat sett i krystallkulen min og forutsett amabassadebrenning da, men er som sagt ikke særlig overrasket over hvordan det nå ble. Når man bevisst går inn for å provosere ved å rakke ned på det helligste hos fantatiske religiøse mennesker, som attpåtill ikke har verdens beste tilgang til fri presse og informasjon, så må det jo bare gå gale....

Og som jeg skrev til Gripp - jeg tror han her også føler seg riiiiimelig dum når han ser hva han har stelt i stann...

Har du forresten lest "Krig" av Knut Nærum? Det som skjer nå minner mistenkelig om handlingen i den boka ;-)

Som sagt, igjen og igjen. Jeg forsvarer IKKE det som skjer nå, og jeg er i ikke i nærheten av å kunne fatte hvordan man kan (over)reagere slik på noen tegninger.

Skrevet

Han "spiller" overrasket?

Ærlig talt, snø; Hadde du ventet slike reaksjoner? Er du ikke det minste overrasket?

Les svaret mitt til favn.

Skrevet

Sånn a propos sensur og angst for å komme noens følelser for nærme:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=181869

Latterlig.

Å hjelpe meg......!

Jepp, la oss fjerne alle ord som kan være vagt seksuelle. Og banning tåler man ikke. Gud forby at man ser en pupp. Men scener hvor man slakter ned for fote og blodet spruter er seffers helt ok.

Verden er gal, ikke mer å si om det.

Skrevet

Hehe, jeg har ikke akkurat sett i krystallkulen min og forutsett amabassadebrenning da, men er som sagt ikke særlig overrasket over hvordan det nå ble. Når man bevisst går inn for å provosere ved å rakke ned på det helligste hos fantatiske religiøse mennesker, som attpåtill ikke har verdens beste tilgang til fri presse og informasjon, så må det jo bare gå gale....

Og som jeg skrev til Gripp - jeg tror han her også føler seg riiiiimelig dum når han ser hva han har stelt i stann...

Har du forresten lest "Krig" av Knut Nærum? Det som skjer nå minner mistenkelig om handlingen i den boka ;-)

Som sagt, igjen og igjen. Jeg forsvarer IKKE det som skjer nå, og jeg er i ikke i nærheten av å kunne fatte hvordan man kan (over)reagere slik på noen tegninger.

Ja, jeg så intervjuet. At denne mannen er overrasket, er imidlertid en gåte større enn hva selveste sfinxen kunne løse.

Her samler han altså 75000 underskrifter, mobiliserer en større delegasjon og setter kursen rett mot, ja rett og slett turbanbombeland (jfr ett stk tegning) der han farter rundt og forteller og viser gudene vet. Og så: Veldig overrasket.

PS: Jeg forstår at du ikke forsvarer, men forklarer. Problemet mitt, og ganske mange andre, er imidlertid at vi ikke synes at forklaringene holder.

Skrevet

Ja, jeg så intervjuet. At denne mannen er overrasket, er imidlertid en gåte større enn hva selveste sfinxen kunne løse.

Her samler han altså 75000 underskrifter, mobiliserer en større delegasjon og setter kursen rett mot, ja rett og slett turbanbombeland (jfr ett stk tegning) der han farter rundt og forteller og viser gudene vet. Og så: Veldig overrasket.

PS: Jeg forstår at du ikke forsvarer, men forklarer. Problemet mitt, og ganske mange andre, er imidlertid at vi ikke synes at forklaringene holder.

nå trykker israelske aviser også disse tegningene..

Jaja..da har vi det gående.

Skrevet

Nei, jeg forklarer ikke. Jeg kan jo ikke forklare noe jeg ikke forstår. Og jeg forstår IKKE hvordan man kan reagere så kraftig. Jeg er ikke i nærhten av å kunne forstå det en gang.

Men det jeg HAR forstått er at når man tar en stk mengde hjernevaska religiøse fanatikere, så provoserer man dem ikke bare for provoseringen sin skyld. Og det overrasker meg ikke at når man kaster ild på et bål så tar det fyr. Men som sagt, jeg prøver ikke å forklare noe som helst. Og jeg tror ikke dette er noe man skal forstå i hel heller. Jeg klarer i alle fall ikke å forstå det, og jeg er et veldig forståelsesfullt mennesker ;-)

Mitt eneste poeng her er at det som ble gjort var veldig lite lurt gjort når man vet det man vet om fanatiske muslimske grupper. Og vet at de bare venter på en grunn til å angripe vesten.

Jeg sier IKKE at man ikke skal kunne provosere, skape debatt og at ytringsfrihet ikke er en kjekk og nødvendig ting. Men jeg skulle virkelig ønske at når vi først har den situasjonen vi har i dag, så var det fordi vi hadde påpekt noe av det med islam som det virkelig er grunn til å ønske og forandre. Det er ikke akkurat som om vi hadde måttet lete lenge etter noe. Så jeg blir rett og slett provosert over at de måtte velge en ting som overhode ikke betyr noe for verden - nemlig om vi kan eller ikke kan tegne Muhammed. En filleting for oss, men tydelivis(...) veldig viktig for muslimene.

Og at han dansken er overrasket er jo bare til å le høyt av..... Eventuelt grine....

Skrevet

nå trykker israelske aviser også disse tegningene..

Jaja..da har vi det gående.

Ja jeg så det. Hipp, hipp, hurra.... Not.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...