Gå til innhold

Er Jens Stoltenberg pillefjern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå trykker israelske aviser også disse tegningene..

Jaja..da har vi det gående.

Hehe, det slo meg også straks jeg så det.

Uff, man bør ikke le av dette vanviddet, men det gjør jeg. Skrudd humor, kanskje.

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, jeg forklarer ikke. Jeg kan jo ikke forklare noe jeg ikke forstår. Og jeg forstår IKKE hvordan man kan reagere så kraftig. Jeg er ikke i nærhten av å kunne forstå det en gang.

Men det jeg HAR forstått er at når man tar en stk mengde hjernevaska religiøse fanatikere, så provoserer man dem ikke bare for provoseringen sin skyld. Og det overrasker meg ikke at når man kaster ild på et bål så tar det fyr. Men som sagt, jeg prøver ikke å forklare noe som helst. Og jeg tror ikke dette er noe man skal forstå i hel heller. Jeg klarer i alle fall ikke å forstå det, og jeg er et veldig forståelsesfullt mennesker ;-)

Mitt eneste poeng her er at det som ble gjort var veldig lite lurt gjort når man vet det man vet om fanatiske muslimske grupper. Og vet at de bare venter på en grunn til å angripe vesten.

Jeg sier IKKE at man ikke skal kunne provosere, skape debatt og at ytringsfrihet ikke er en kjekk og nødvendig ting. Men jeg skulle virkelig ønske at når vi først har den situasjonen vi har i dag, så var det fordi vi hadde påpekt noe av det med islam som det virkelig er grunn til å ønske og forandre. Det er ikke akkurat som om vi hadde måttet lete lenge etter noe. Så jeg blir rett og slett provosert over at de måtte velge en ting som overhode ikke betyr noe for verden - nemlig om vi kan eller ikke kan tegne Muhammed. En filleting for oss, men tydelivis(...) veldig viktig for muslimene.

Og at han dansken er overrasket er jo bare til å le høyt av..... Eventuelt grine....

Jeg tror nok både Magazinet og Jylland-posten ville hatt noe annet på trykk de aktuelle dagene om de kunne skru tiden tilbake.

Men nå har de nå gjort det, og det uten at de kan stilles til ansvar for galskapen.

Islamister og suggererte medborgere i krakilske og totalt irrasjonelle former, må tilbakeføres til atskillig mer komplekse forhold enn disse tegningene.

Du kan feks lese hva Shabana skriver i dagens kronikk, der finner du endel av poengene som jeg ser at mange s.k. eksperter også melder fra om.

Skrevet

Jeg tror nok både Magazinet og Jylland-posten ville hatt noe annet på trykk de aktuelle dagene om de kunne skru tiden tilbake.

Men nå har de nå gjort det, og det uten at de kan stilles til ansvar for galskapen.

Islamister og suggererte medborgere i krakilske og totalt irrasjonelle former, må tilbakeføres til atskillig mer komplekse forhold enn disse tegningene.

Du kan feks lese hva Shabana skriver i dagens kronikk, der finner du endel av poengene som jeg ser at mange s.k. eksperter også melder fra om.

Jeg er helt 100% enig. Bålet ulmet allerede, før eller siden hadde det eksplodert. Og poenget mitt var at jeg skulle ønske at det var av en annen og litt mer "edel" årsak enn noe idiotiske tegninger. Kanskje trenger vi denne konfrontasjonen for å komme videre. Men jeg skulle fremdeles ønske at vi diskuterte kvinneundertrykking, tvangsekteskap eller noe annet av stor betydning for at vi skal kunne leve side om side, slik vi er nødt til å gjøre når verden er blitt så liten som den er.

Men det som skjer nå er bare latterlig, og jeg tror jeg skal hjem og lese Knut Nærum sin "Krig" en gang til, bare for å kunne le litt av hvor latterlig lite som skal til for å skape konflikter...

http://www.pluto.no/kulturspeilet/faste/bok/Narum_Krig.html

Skrevet

Jeg leste et Stoltenbergs debattinnlegg i Dagsavisen lørdag, og synes han sa mye fornuftig:

http://www.dagsavisen.no/debatt/article1937067.ece

At Nettavisen ikke er istand til å nyansere er ikke noe nytt.

Uff, den var blaut og rund og nærmest bagatelliserende over volden.

Men hva kan en statsminister si? Han er jo ikke primitiv og har dessuten ansvar for å prøve å roe ned nå.

Skrevet

Uff, den var blaut og rund og nærmest bagatelliserende over volden.

Men hva kan en statsminister si? Han er jo ikke primitiv og har dessuten ansvar for å prøve å roe ned nå.

Var det blaut? Hva ville du at han skulle sagt?

Annonse

Skrevet

Det var jo også en merkelig forvrengning av det han faktisk sa. Men vil man forstå alt i verste mening er det jo ikke vanskelig å gjøre det.

Samtidig burde nok Jens ikke komentert hvem som trykket tegningene, og gjort seg betrakninger om hvorfor at dette var spesielt rart.

Skrevet

Hehe, jeg har ikke akkurat sett i krystallkulen min og forutsett amabassadebrenning da, men er som sagt ikke særlig overrasket over hvordan det nå ble. Når man bevisst går inn for å provosere ved å rakke ned på det helligste hos fantatiske religiøse mennesker, som attpåtill ikke har verdens beste tilgang til fri presse og informasjon, så må det jo bare gå gale....

Og som jeg skrev til Gripp - jeg tror han her også føler seg riiiiimelig dum når han ser hva han har stelt i stann...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/06/456931.html

Har du forresten lest "Krig" av Knut Nærum? Det som skjer nå minner mistenkelig om handlingen i den boka ;-)

Som sagt, igjen og igjen. Jeg forsvarer IKKE det som skjer nå, og jeg er i ikke i nærheten av å kunne fatte hvordan man kan (over)reagere slik på noen tegninger.

Jeg leste "Krig" for en stund siden. Jeg sitter også og ser det utspille seg nå, det er rimelig absurd.

Til ogmed ambasadebrenninga har Nærum tatt på kornet.

For ikke å snakke om hvordan debatten utspiller seg.

Men en ting har han heldigvis tatt feil av, hvordan den norske regjeringa reagerer.

Skrevet

Var det blaut? Hva ville du at han skulle sagt?

Stoltenberg sier mye bra, spesielt innledningsvis der han i god pedagogisk stil presenterer det generelle rammeverket og de prinsipper som demokratiet innbefatter, heriblant at myndigheter og media er to atskilte dimensjoner.

Så går han over på den konkrete delen. Personlig skiter jeg i dette til nå ukjente Magazinet (bare navnet hinter jo om ismer ingen normale mennesker vil forbindes med), men hva er det Stoltenberg gjør? Han legger ut om dette bladet uten å nevne at en bråte andre aviser har trykket samme tegninger. Her lukter det billig syndebukk.

Men det som forarget meg i artikkelen er avslutningen:

'Det er enkelt å konstatere at tegningene har utløst hat blant enkelte muslimer.'

Er ikke dette blaut nedtoning vet ikke jeg. Meldinger fra etter hvert mange land forteller at det ikke er 'enkelte', men mange, mange.

Avslutningsvis sies det at det er 'mange' politiske og religiøse ledere i islamske land som kritiserer volden. Javel. Men er det det?

Men ok, jeg er som sagt ikke dummere enn at jeg skriver (jeg gjentar meg selv fra forrige innlegg):

'Men hva kan en statsminister si? Han er jo ikke primitiv og har dessuten ansvar for å prøve å roe ned nå.'

Skrevet

Stoltenberg sier mye bra, spesielt innledningsvis der han i god pedagogisk stil presenterer det generelle rammeverket og de prinsipper som demokratiet innbefatter, heriblant at myndigheter og media er to atskilte dimensjoner.

Så går han over på den konkrete delen. Personlig skiter jeg i dette til nå ukjente Magazinet (bare navnet hinter jo om ismer ingen normale mennesker vil forbindes med), men hva er det Stoltenberg gjør? Han legger ut om dette bladet uten å nevne at en bråte andre aviser har trykket samme tegninger. Her lukter det billig syndebukk.

Men det som forarget meg i artikkelen er avslutningen:

'Det er enkelt å konstatere at tegningene har utløst hat blant enkelte muslimer.'

Er ikke dette blaut nedtoning vet ikke jeg. Meldinger fra etter hvert mange land forteller at det ikke er 'enkelte', men mange, mange.

Avslutningsvis sies det at det er 'mange' politiske og religiøse ledere i islamske land som kritiserer volden. Javel. Men er det det?

Men ok, jeg er som sagt ikke dummere enn at jeg skriver (jeg gjentar meg selv fra forrige innlegg):

'Men hva kan en statsminister si? Han er jo ikke primitiv og har dessuten ansvar for å prøve å roe ned nå.'

Ja, jeg syne også det er rart han trekker frem Magazinet. (Jeg kjenner til bladet fra før, det er en liten avis for trosbevegelsen i Norge.)

Jeg reagerte ikke som deg på setningnen: 'Det er enkelt å konstatere at tegningene har utløst hat blant enkelte muslimer.'og du har rett, det kunne ha blitt skrevet mange.

Når det gjelder poltiiske og religiøse ledere i islamske land som tar avstand så har han helt rett. Jegha rlest enormt mange intervjuer og uttalelse rde siste dagene, både i norsk, engelsk, amerikansk og muslimske media og ja, så og si samtlige tar avsatnd fra voldsbruken. De eneste jeg har sett som ikke gjør det er Krekar (har ikke lset så nøye hva han sa, bare overskriftene), og en Hamas-politiker. Det kan også se ut som om Syra ønsket store aksjoner, kanskje som avledsningsmanøvre og lynavledere for sin egen politikk.

Og det er kanskje noe av de vi forhåpnetligvis skjønnermer av om et år eller to, på hvilken måte dette også blir brukt storplitisk. Det har vel aldri skjedd at slike ting blir brukt for å gjenomføre ting som vanligvis ville fått mye oppmerksomhet, men som nå drukter i informasjonekaoset. Så når slitk skjer er det også veldig viktig å holde øynene åpne fo rhva som kan skje der fokuset ikke ligger akkurat nå.

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Ja, jeg syne også det er rart han trekker frem Magazinet. (Jeg kjenner til bladet fra før, det er en liten avis for trosbevegelsen i Norge.)

Jeg reagerte ikke som deg på setningnen: 'Det er enkelt å konstatere at tegningene har utløst hat blant enkelte muslimer.'og du har rett, det kunne ha blitt skrevet mange.

Når det gjelder poltiiske og religiøse ledere i islamske land som tar avstand så har han helt rett. Jegha rlest enormt mange intervjuer og uttalelse rde siste dagene, både i norsk, engelsk, amerikansk og muslimske media og ja, så og si samtlige tar avsatnd fra voldsbruken. De eneste jeg har sett som ikke gjør det er Krekar (har ikke lset så nøye hva han sa, bare overskriftene), og en Hamas-politiker. Det kan også se ut som om Syra ønsket store aksjoner, kanskje som avledsningsmanøvre og lynavledere for sin egen politikk.

Og det er kanskje noe av de vi forhåpnetligvis skjønnermer av om et år eller to, på hvilken måte dette også blir brukt storplitisk. Det har vel aldri skjedd at slike ting blir brukt for å gjenomføre ting som vanligvis ville fått mye oppmerksomhet, men som nå drukter i informasjonekaoset. Så når slitk skjer er det også veldig viktig å holde øynene åpne fo rhva som kan skje der fokuset ikke ligger akkurat nå.

Et par imamer i København har også talt med to tunger.

Skrevet

Tegningene har utløst noe som jeg har sett flere eksperter betegne som en (for oss) underlig sammenkoking av religiøs fanatisme, knallhard undertrykking av eget folk og hat mot vesten. Den som ikke får ytre seg, vil heller ikke la andre ytre seg.

Men for å si det sånn, disse ytringene som nå strømmer gjennom eteren fra flere og flere land, er det verste jeg har sett på år og dag.

Takk og lov at noen har bein i nesa og setter grenser, nemlig britiske myndigheter (klikk på respektive innlegg under 'Les også'):

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1215644.ece

Annonse

Skrevet

Tegningene har utløst noe som jeg har sett flere eksperter betegne som en (for oss) underlig sammenkoking av religiøs fanatisme, knallhard undertrykking av eget folk og hat mot vesten. Den som ikke får ytre seg, vil heller ikke la andre ytre seg.

Men for å si det sånn, disse ytringene som nå strømmer gjennom eteren fra flere og flere land, er det verste jeg har sett på år og dag.

Takk og lov at noen har bein i nesa og setter grenser, nemlig britiske myndigheter (klikk på respektive innlegg under 'Les også'):

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1215644.ece

At de nekter denne mannen innreise, mener du? Ja, slik folk bør man nekte innreise.

Skrevet

At de nekter denne mannen innreise, mener du? Ja, slik folk bør man nekte innreise.

Ja, det var det jeg mente.

Skrevet

Jeg verken bøyre eller skraper for religiøst vanvidd. Nettopp derfor er jeg ikke overrasket over de syke reaksjonene som kommer. Og jeg ER overrasket over at redaktøren i Magazinet er overrasket. Vi snakker om en religion som på mange måter er der kristne var under korstogene!!!

Jeg synes reaksjonene er spinnville, jeg. Men nei, de er på mange måter ikke overraskende. Og det var jo ikke akkurat som om det ikke hadde ramla inn et par drapstrusler i Danmark allerede FØR de ble trykket i Magazinet.

Jeg støtter ikke reaksjonene. Jeg forstår dem heller ikke. Men jeg synes at fyren spiller dum når han er overrasket over dem.

Enig med deg. Det er faktisk ikke særlig overraskende. Det som kan fremstå litt overraskende, er at det skjer og vi faktisk opplever det - det er vanskelig å forestille seg slikt på forhånd, selv om man har vært inne på tanken.

"..............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...