Gjest edrik Skrevet 11. mars 2001 Del Skrevet 11. mars 2001 I siste nummer av Illustret Vitenskap står det et meget interessant stykke om hodepine og Nitrogenoksid. Artikkelen viser til noen danske forskere ved Amtssygehuset i Glostrup. Det skal ifølge artikkelen være en klar sammenheng mellom hodepine/migrene og for stor produksjon av nitrogenoksid. Hvis dette stemmer skulle man altså med stoffet L-NMMA eller tilsvarende kunne hemme enzymet som danne NO, og vips så "letter skyene".... Som så ofte når man leser nyheter av denne typen, er det enten overdrevet eller altfor langt fram til de påståtte revolusjonerende resultatene. Har Dr.Salvesen/DOL noen kommentarer eller henvisninger til dette? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21740-l-nmma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 12. mars 2001 Del Skrevet 12. mars 2001 Kjære edrik ! For noen år siden publiserte noen danske hodepineforskere med professor Jes Olesen i spissen, resultater fra en tidlig såkalt pilotstudie med dette stoffet som altså hemmer produksjonen av NO (nitrogenoksyd). Resultatet var at ca 10 av 15 med migrene merket klar effekt, og dette var statistisk sikkert bedre enn placebo (juksetabletter). Så har det stått stille en stund - antakelig fordi middelet neppe virker bedre på flere pasienter enn Imigran / Zomig / Maxalt. Men disse danskene har stor tro på NO som et meget sentralt molekyl for hodepine mer generelt, og kommer jevnlig med vitenskapelige artikler i den anledning. Jeg tror likevel ikke at dette blir apotekervare på det første året, i hvert fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21740-l-nmma/#findComment-93855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
omega31365380937 Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Kjære edrik ! For noen år siden publiserte noen danske hodepineforskere med professor Jes Olesen i spissen, resultater fra en tidlig såkalt pilotstudie med dette stoffet som altså hemmer produksjonen av NO (nitrogenoksyd). Resultatet var at ca 10 av 15 med migrene merket klar effekt, og dette var statistisk sikkert bedre enn placebo (juksetabletter). Så har det stått stille en stund - antakelig fordi middelet neppe virker bedre på flere pasienter enn Imigran / Zomig / Maxalt. Men disse danskene har stor tro på NO som et meget sentralt molekyl for hodepine mer generelt, og kommer jevnlig med vitenskapelige artikler i den anledning. Jeg tror likevel ikke at dette blir apotekervare på det første året, i hvert fall. Jeg har nettopp meldt meg inn i et helsekost selskap, som selger et produkt, som skal være med å øke kroppens nitrogenoksyd-nivå. ( Mer informasjon her: www.noni50fx.com ) Er det ikke generelt meget gunstig for de fleste å få økt nitrogenoksyd-nivået? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21740-l-nmma/#findComment-1633601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.