Gå til innhold

Frostskade - senvirkning?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en sønn på 11 år som for ett eller to år siden forfrøs kinnene sine.

Vi hadde smurt han i ansiktet med en krem som senere viste seg å innholde mye vann. (Vi tok han ikke med til lege.)

Når han nå har vært på skiturer - uten at det er mer enn noen få minusgrader - har han flere ganger hatt hvite flekker på kinnene.

Kan dette være senvirkning etter tidligere forfrysning?

Vil dette kunne være en permanent plage for resten av livet?

Noen forholdsregler vi bør ta før han går ut i kulda?

Andre tiltak for diagnostisering og behandling?

Takk for svar.

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217409-frostskade-senvirkning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

vanskelig å svare helt eksakt på dette, men jeg har selv erfaring for at det kan gå seg til. Hvitfarge skyldes lite blodfylde i kinnene, og er noe man bør ta hensyn til. Når det er lite blod i området som kan varme opp, får man lettere frostskade.

Datteren min hadde det samme når hun var mindre, det har gått over. Jeg brukte alltid ansiktsfleece på henne i denne perioden, og trakk den over når jeg så hun ble hvit i huden. Hun er imidlertid eksemtype og får lett elveblest. Elveblest kan godt være kuldeutløst, og jeg husker jeg synes det var vanskelig å vurdere om dette var en karreaksjon eller elveblest.

Man kan få disse hvite flekkene uten å ha vært alvorlig frostskadet tidligere, og som sagt, det kan bli bedre med årene. Men du bør ta hensyn til det, og varme kinnene når du observerer lyse partier. Ikke gni, varm bare med hendene dine, og bruk gjerne ansiktsfleece etterpå. Mye tøft å få nå.

Vennnlig hilsen

Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt - men da eldste datteren vår var 1,5 år, forfrøs hun det ene kinnet mens hun satt i pulk på skitur. Hun var godt kledt, men kinnene var jo i kontakt med den kalde lufta. Hun fikk en hvit flekk på ca 1,5 cm i diameter, og den var der resten av vinteren. Da neste vinter kom, var den vel såvidt synlig, og etterhvert forsvant den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...