Gå til innhold

Høy puls, høyt BT og overvektig.

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år, og sliter med høyt BT. Det ligger på alt fra 140/90 til 160/100. I tillegg får jeg Reductil pga overvekt, men i periodene som BT er verst, kutter jeg de ut. Nå i det siste har jeg vært plaget meg anfall et par ganger i uka hvor jeg merken pulsen slår meg i ørene. Jeg måler da pulsen, og den ligger på ca 120. Er dette veldig høyt? Legen min vil ikke gi meg BT medisiner, og mener det er livsstilsforandringer som skal til. Jeg trener et par ganger i uka, spiser sunt og variert, og eneste uvanen er ca 5 røyk om dagen. Jeg har vært sterkt overvektig hele livet, og uansett livsstil blir jeg ikke bedre. Er 160 cm og veier 95 kg. Noe forslag til hva det kan komme av?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217453-h%C3%B8y-puls-h%C3%B8yt-bt-og-overvektig/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest gråtassa

Hei - jeg vet ikke nok om din situasjon, men det høres ut som om du kanskje bør ta det legen sier på alvor. Høyt blodtrykk over tid kan være skadelig for deg.

Få legen til å hjelpe deg med en detaljert plan for hvordan du kan spise enda bedre og trene mer jevnlig. For å gå ned i vekt er det mye bedre å trene ca 30 hver dag enn to dager i uka. (misforstå meg rett - to dager i uka er bra det også :)) Gå en tur hver dag og du vil garantert merke forskjell på et par måneder.

Viktig prinsipp for vektreduksjon når det gjelder kosten er at du spiser ofte (maks 3-4 timer mellom hvert måltid) og mindre/lite hver gang. Mellommåltider kan være f.eks en pære eller en youghurt. Hvis du drikker mye brus, kan det være kjempeeffektivt å gå over til lightvarianter. (den nye sprite zero er kjempegod)

Vet at dette kanskje høres belærende og kjedlig ut, men jeg har selv erfaring fra dette. 160 høy og veier nå 85 kilo. Må kjempe hele veien for å ikke legge på meg pga en leddsykdom som hemmer fysisk utfoldelse. Har nettopp også fått påvist høyt blodtrykk 150/100..Men heldigvis røyker jeg ikke.

oki - lykke til!! Be om hjelp til dette :)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...