u100104702 Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Hei! Jeg er ei jente på 21 år, som helt siden jeg var liten har vært plaget med oppblåst mage. Det vil si, jeg kan ikke huske å ha hatt smerter i magen, bare at det har vært veldig plagsomt at jeg til tider har sett gravid ut hvis jeg ikke har holdt inn magen (noe jeg stort sett har gjort opp gjennom årene i sosiale sammenhenger, fordi jeg ikke har villet at folk skulle oppdage det). Men nå er jeg lei, vil gjerne få gjort noe med problemet. Magen min er ikke konstant oppblåst, for det hender at den er temmelig flat når jeg våkner om morgenen, men det tar vanligvis ikke lang tid før den blåser seg opp etter inntak av mat og/eller drikke. Det ser ikke ut til at det spiller så veldig stor rolle hva jeg får i meg, magen min kan like godt hovne opp etter et glass vann som etter en middag. Er i perioder også plaget med gass. Kan ikke huske at jeg var det som liten, så jeg vet ikke om det har noen direkte sammenheng, men det er selvfølgelig plagsomt det også når det står på. Har lest om irritabel tarm, kan det være det som feiler meg? Avføringen min er stort sett ok, men det hender at jeg må på flere dobesøk kort tid etter hverandre fordi jeg ikke blir helt ferdig. Det er diverse mageproblemer i slekta mi, så kanskje jeg er arvelig belastet? Jeg er, og har alltid vært normalvektig, prøver å holde meg i form, spise regelmessig, unngå junkfood og for mye godterier (selv om det ikke alltid er like lett). Har altså ikke et vektproblem, men når jeg er virkelig sulten har jeg en tendens til å spise ganske fort, selv om jeg prøver å ta det litt rolig. Vet det ikke er bra for fordøyelsen å innta mat i raskt tempo, men tror likevel ikke det er der hovedproblemet ligger. Kan du hjelpe meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217516-oppbl%C3%A5st-mage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Høres ut som du er frisk, at fordøyelsen og allmenntilstanden er normal. irritabel tarm betyr bare at fordøyelsen fungerer ujevnt, og at man kan få knipsmerter, luft-plager, og vekselvis løs/hard avføring. Riktig kosthold er behandlingen. Noen har effekt av å redusere på søte melkeprodukter. Andre har effekt av å redusere gluten i kostholdet. man må bare prøve seg frem. Rikelig væske er viktig. Mange har effekt av fiberpulveret Vi-siblin iblandet Biola-melk morgen og kveld. Hos noen er problemet arvelig. Tykktarmen kan være lenger og med flere "svinger" enn normalt. Dette kan gi opphopning av luft. Dette kan sees ved et røntgenbilde; fastlegen din må bestille dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217516-oppbl%C3%A5st-mage/#findComment-1607149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.