Gå til innhold

Tegninger og forklaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest litt nyhetssaker på morgenkviste, blant annet et intervju med en dansk imam, begynner jeg å se litt mer rasjonelle tendenser med hva som skjer av reaksjoner i tegning-av-Muhammed saken.

Resyme: Da Jyllands-posten trykker tegninger av Muhammed for fire måneder siden, avstedkommer det en del reaksjoner fra muslimer i Danmark - hvorav en del ønsker unnskyldning fra såvel avis i første omgang som styresmakter i påfølgende omgang - etter at Jyllandsposten gjør det klart at de føler de ikke har noe å unnskylde.

Så kommer da imamenes reise til muslimske land for å samle støtte.

Og det aspektet som bringer litt rasjonalitet inn i saken.

For imamene tar ikke med seg kun de tegningene som sto på trykk.

I tiden som gikk mellom tegningene sto på trykk og reisen for å samle støtte, hadde imamene fått tilsendt en del tegninger av privatpersoner; som de og tok med seg. Omlag 70 tegninger.

Vårt danske broderfolk har mange fine kvaliteter. Utmerkdde mennesker, de fleste av dem.

Men Danmark er og en nasjon som har en relativt tallrik ekstrem høyreside i befolkningen - mennesker med sterk fremmedfrykt og nazistiske synspunkter. Som er aktive samfunnsdebattanter.

Slik jeg kjenner til dansk politikk, er det nok denne delen av befolkningen som i svært stor grad har sendt tegninger til imamene.

En type tegninger som nok har vært forskånet for de aller fleste elementer av humor og satire; men som trolig i stor grad har gitt uttrykk for den fremmedfrykt og -forakt som preger den eekstreme høyresides menneskesyn.

Og den type tegninger vil alltid avstedkomme reaksjoner. Det er svært forståelig på et generelt mennesklig grunnlag.

Så lenge det er den type tegninger som har sirkulert i landene i midt-østen; og folket der nede hører "nå har de trykket tegningene i Norge også", så er det også på grunnlag av de høyreekstreme tegningene fra Danmark det reageres - ikke de som faktisk ble publisert.

Og dermed så har man fått en ekstrem situasjon som skyldes at ekstreme fløyer har lagt til rette for en eskalerende konfliktsituasjon; og hvor vi andre som utenforstående ikke forstår hvorfor det reageres som det gjør.

Jyllandsposten og Magazinet har ikke noe ansvar for hva som nå skjer i mine øyne. Da det ikke er tegningene som de publiserte som er grunnlaget for de ekstreme reaksjonene man nå ser.

Imamene i Danmark som valgte å ta med seg tegninger som aldri hadde blitt publisert må dele ansvaret her med de privatpersonene som lagde disse tegningene.

Når det er sagt - tidligere ytringer i denne saken står jeg fortsatt for.

Tillagt et litt større element av forståelse; da saken viser seg å ha en noe annen natur enn hva media har fokusert på så langt.

Fortsetter under...

Skrevet

Synes det står en del fornuftig i avisene om dagen også. I hvert fall i diverse kommentarer, ledere, osv. Det er mange som forsøker å forklare det vi nå ser, og ingen av dem skylder utelukkende på verken tegninger eller muslimer.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/07/457028.html

Jepp - det ligger helt klart andre elementer bak det som nå skjer.

Tegningene og imamene er nok til en viss grad et utslag av denne berømte siste dråpen i så henseende.

Men jeg forundres stadig over de sterke reaksjonene og de utslag dette gir - da dette på ingen måte er i samsvar med hva som står i muslimenes hellige bok.

Og en del av de forklarende artikler som publiseres i disse dager tilsier vel da og at det ikke er en religiøs reaksjon man her ser - men at religion brukes som en unnskyldning og forklaring på en reaksjon på totalt andre anliggender.

Skrevet

Det har vært kjent hele tiden fra intervjuer at danske imamer ikke bare viste fram de 12 tegningene som sto på trykk.

Skrevet

Det har vært kjent hele tiden fra intervjuer at danske imamer ikke bare viste fram de 12 tegningene som sto på trykk.

Jepp - men -hva- slags andre tegninger og hvilken opprinnelse de hadde var ihvertfall for meg ukjent frem til i dag.

Annonse

ikke fast nick
Skrevet

Jepp - men -hva- slags andre tegninger og hvilken opprinnelse de hadde var ihvertfall for meg ukjent frem til i dag.

Du finner noen av dem nederst på denne siden:

http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/

Og fra linkene på den siden, kommer man bla. til disse:

http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/paedopigmohammed.gif

http://drawmohammed.com/albums/userpics/normal_shariapig.jpg

Jeg synes disse er adskillig verre enn avistegningene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...