lbc Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hei. Er ei jente på 36 år. Fikk for 1 år siden plutselig blinkene syn som varte ca. 10 min., deretter litt uvelhet. Nå, 1 år etterpå fikk jeg samme opplevelsen av et blinkene mønster i øynene som varte 5-10 min. Deretter svak hodepine på høyre side, som etter en stund ble som et lokk midt foran på hodet. Ble sliten, slapp og øm i øynene. Jeg røyker ikke, drikker meget sjelden, bruker ikke p-piller, blodtrykk 115/70 (også når jeg gikk gravid). Ingen i min familie har migrene, høyt blodtrykk o.l. Har lest litt på nettet, og lurer på om dette kan være auramigrene. Opptrer dette så sjelden, og kan man regne med og ikke få det fler ganger. Første gang gikk jeg til lege, fikk jeg til svar at det lignet på migrene. Har vært stresset i en periode i forkant av begge anfallene. Eller kan det være synsforstyrrelser som kan komme av andre ting. Siste gang jeg fikk det, hadde jeg akkurat låst bilen, og da blinker det i baklyktene, og det var samme mønsteret som jeg følte blinket rett etterpå i synet. Leste om auramigrene at man kan få hjerneslag av dette, og ble så klart veldig redd. Tenker nå at det kan skje hvis jeg får et lignende anfall. Hvor stor sjanse er det for at det skal skje. Og hvis det er auramigrene, finnes det noen behandling, og hva kan man gjøre for å forebygge dette. Har slitt mye med vondt nakke og skuldremuskulatur, og også mye svimmelhet (siste 20 år). Har vært til all mulig utredning, men konklusjonen er nakke og skuldre plager. Kan dette gi nevnte synsfostyrrelser. Kan dette forverres hvis jeg skulle bli gravid igjen. Hilsen bekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217597-aura-migrene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Migrene med aura kan opptre slik som du nevner. Svært sjelden at det ledsages av slag. Du skal ikke være redd for det med såpass sjeldne og milde anfall som det høres ut som du har. Diagnosen stilles gjerne ved at pasienten skriver "hodepine-dagbok", samt at migrene-medisin utprøves. Synes du skal kontakte fastlegen din for å få dette. kanskje blir det vanskelig å gjennomføre dersom anfallene kommer såpass sjelden som du opplever. Det er ganske vanlig at anfall opptrer ETTER en stress-periode, eller ved uregelmessige måltider/døgnrytmer. Kanskje bør du også få en sjekk hos optiker eller øyelege, hør med fastlegen om denne kan henvise deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217597-aura-migrene/#findComment-1607158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glad i bilen min Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Heisann, Det høres ut som du har hatt et mildt migreneanfall ja. Slik det høres ut for meg, så har du en ganske mild form for migrene. Du kan be legen om å få utskrevet Imigran, det er en nesespray som hjelper mot "uvelheten" du merker etterpå. Når du får slike anfall bør du ikke kjøre bil eller lignende. Helst bør du finne deg en rolig sofa hvor du kan legge deg ned og slappe av til det går over. Slike anfall kan oppstå når som helst. Selv har jeg pleid å få migreneanfall i forkant av "kritiske" hendelser som f.eks. eksamener, men aldri under eller etter. Dette varierer veldig fra person til person. Det kan ofte være helt umulig å kartlegge utløsende faktorer. Fysisk aktivitet har hatt en ganske positiv effekt for meg, samt at jeg sluttet å røyke ) -Gutt23 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217597-aura-migrene/#findComment-1608430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.