Gå til innhold

høye lipidverdier

Anbefalte innlegg

Gjest Drejfus

Hei

For et par måneder siden bestillte legen min et sett med blodprøver etter at jeg tilfeldigvis oppdaget at blodtrykket mitt er noe forhøyet (legen målte det til 146/96). Serum kolesterol er 6,2 mmol/L, HDL er 1,2 mmol/L og triglycerid er 2,3 mmol/L. Det er bare den siste verdien som klart går ut over referensintervallet. Jeg er 32 år og har normal vekt. Ikke røyker. Faren min fikk hjerteinfarkt da han var 54.

Legen min foreslo utelukkende kostholdsendringer med vekt på mer grønt, fisk og olje. Burde jeg ta kolesterolsenkende medisiner i tillegg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21763-h%C3%B8ye-lipidverdier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Drejfus.

Foreløpig synes jeg du bør følge din leges råd om kostforandring. Legg også inn litt regelmessig kondisjonstrening. Jeg forutsetter at blodprøvene dine ble tatt fastende (d.v.s. at du ikke hadde spist den dagen de ble tatt). Hvis ikke, vil triglyceridverdien din ikke være representativ.

Det er vel så viktig at du får kolesterolverdien din ned mot et lavt 5-tall, evt. på 4-nivået.

Prøv deg med omlegging av kost og trening først. Få legen din til å revurdere situasjonen etter et halvt år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21763-h%C3%B8ye-lipidverdier/#findComment-93807
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...