lillemy24 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hei, jeg er 23 år og har gått til homeopat i lengre tid for hodepine. Har også prøvd å få bort forkjølelse og spesielt mye irritasjon i halsen (kremting). Hodepinen er borte, men spesielt mye hoste gjorde at han tok en test for matintoleranse. Det ble tatt en blodprøve og denne ble sendt til Yorktest i York i England. Blodet ble testet for IgG antibodies ved bruk av ELISA metoden. Testen ga utslag på gliadin (gluten), kumelk, sopp, kaffe og gjær. Utslaget var gradert som 1, hvorav 4 er høyest. I tillegg noe utslag på eggehvite, svin, hirse, hvete, kiwi, ananas, hvitløk og sesamfrø. Disse siste matvarene kunne spises ca. hver 3. eller 4. dag. Etter å ha lest ditt svar til mortilvesla ble jeg veldig i tvil om dette er en test man kan stole på. Jeg imøteser ditt svar. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217783-matintoleranse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mortilvesla Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Ja, det er ikke lett å vite. Men se også svarene jeg fikk på "mat og ernæring". Jeg synes ellers svaret jeg fikk her på "allergi"-forumet ikke var helt fullgodt. Et av mine ubesvarte spørsmål var om min datters symptomer også kunne være et utslag av matintoleranse. Det at jeg godt kunne holde henne unna søtmelk, geitost og kokt egg sier jo noe om at legen delvis var enig i at det kunne ha sammenheng med symptomene... Nettsiden jeg ble henvist til på "mat og ernæring" var oppklarende mht symptomer. Uansett verdt å ta sjansen på å prøve har jeg tenkt, det kunne jo være mulig det hjalp og ingenting bør være uprøvd. Jeg anser etterhvert anbefalingene testen gav som trygge i forhold til at det også fulgte veiledning mht å erstatte de tapte matvarene for den perioden det gjaldt å holde seg unna. Men, hver får velge etter sin egen overbevisning. Vi skal også til spesialist mht testing av event allergi før vi prøver ut dietten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217783-matintoleranse/#findComment-1608933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg kjenner godt til Yorktesten og må nok svare deg også at dette ikke er en test å stole på. Svarene som kommer ut er aldri vist å ha noe med reaksjoner på mat å gjøre - det er bare kroppens svar på at du har spist noen av disse matvarene. Det finnes dessverre alt for mange tester på matintoleranse som ikke er bevist at har noen verdi. Dette er sannsynligvis fordi det er stor interesse rundt mat og matreaksjoner for tiden og derfor er det mye penger å tjene på slike tester. Noen av de matvarene som slo ut på testen din er de samme som nesten alltid slår ut på slike tester - nemlig gluten, kumelk, egg og gjær. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217783-matintoleranse/#findComment-1614863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.