Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

I fjor sommer hadde jeg smittsom lungebetennelse (mykoplasmainfeksjon), og fikk medisiner for det. Jeg fikk først Ery-Max, men da jeg etter en uke ikke merket bedring fikk jeg en annen type antibiotika, samt slimløsende hostesaft, brusetabletter og kortisontabletter.

I hele høst og vinter har den ene forkjølelsen avløst den andre, og jeg blir veldig tett. Er dessverre avhengig av nesepray, så nesen er ofte tett selv om jeg ikke er forkjølet.

De siste 2-3 ukene nå har jeg blitt merkbart mer tungpustet. Merker at det piper når jeg puster, spesielt når jeg drar pusten inn. Det er såpass at andre kan høre det når de er i samme rom. Tungpustheten og pipingen er ikke konstant, jeg er bedre innimellom. Merker pipingen også når jeg puster med åpen munn, føles som om det sitter enten i luftrøret eller i lungene. (Ikke i nesen)

Jeg har ikke feber, men har innimellom hete- og frysetokter.

Kan legge til at jeg er gravid i uke 28, så noe tungpusthet kan nok tilskrives både opphovnede slimhinner og at magen presser på. Men det skal vel ikke pipe av den grunn.

Føler innimellom at jeg få skikkelig åndenød, særlig hvis jeg drikker, da er det skikkelig så jeg hiver med pusten etterpå, og kjenner at det nesten svartner for øynene.

Så jeg lurer kort og godt på om jeg evt kan ha fått bronkitt? Eller må man ha feber også da? Allmenntilstanden min er noe redusert men brukbar, jeg jobber 100 %.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21783-bronkitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Bronkitt er oftest ledd i en akutt øvre luftveisinfeksjon, hvor årsaken oftest er en virusinfeksjon. Sekundært kan tilstanden kompliseres med en bakteriell infeksjon med pneumokokker. De første symptomene er ofte hodepine, snue og halssmerter. Etterhvert kommer hoste med vandig oppspytt, som kan bli farget ved infeksjon. Temperaturen er av og til forhøyet. Vanligvis føler man seg ikke kortpustet, men det kan forekomme hvesing og piping.

Det er vel noe av dette du beskriver, men jeg ville nok tatt en ny tur til lege for å sjekke om det er bakterier som romsterer, sllik at du evt kan få gjort noe med dette. I og med at du er gravid, syns jeg det er viktig at du sjekker dette opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21783-bronkitt/#findComment-93830
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...