Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år slitt med dårlig fordøyelse. Av og til har jeg så hard mage at jeg blør fra endetarmen i noen dager. Er dette farlig med tanke på betennelse?

Jeg spiser grovt brød, frukt, og tillegg må jeg ta frukt og fiber blokker for å få fordøyelsen i gang.

Legen sier jeg må ta meg bedre tid om morgenen til å sitte på toalettet, men fordøyelsen blir jo ikke normal av det.

Har du noen tips til hva jeg kan gjøre.

Prøvde med Laktulose noen dager, men fikk så mye luft i magen at jeg måtte stoppe.

Drikker 1-1,5 liter vannn i tillegg til vanllig drikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218176-d%C3%A5rlig-ford%C3%B8yelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start opp med laktulose igjen, bruk doseringen på flasken. Det er vanlig med luftplager i begynnelsen, det pleier å gå over etter en kort stund. Og når du har fått effekt, trenger du kanskje bare en liten dose om morgenen som vedlikehold.

Spis svisker hver dag, en neve ca. Det hjelper også.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

kanskje bør du legge om kostholdet endel. prøv å spise mange små måltider. kanskje bør du drikke enda mer. Noen har effekt av å starte dagen med 1/2 l isvann; det setter igang tarm-aktiviteten. En god frokost, avslutt med en kopp kaffe og god tid etterpå. De fleste kommer på toalettet da. Noen har også effekt av å blande fiberpulveret Vi-siblin ( fåes på apotek) i 1 glass Biola-melk morgen og kveld. Kutt ellers ut søt melk. Kutt også ut mye fint hvetemel. Sprekkdannelser i endetarmen er ikke farlig, bare plagsomt. Scheriproct salve kan hjelpe. Regelmessig mosjon er viktig. Stillesittende arbeid vil forværre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...