Gå til innhold

Hiv angst

Anbefalte innlegg

ronja31365380950

Jeg var utro i fjor høst. Jeg angret meg og avsluttet før det gikk for han. Har i ettertid angret veldig på dette, i f.h.t mitt 5- årige samb.skap og selvsagt pga. tanken på evt. kj.sj.domar. Jeg har ikke villet ha sex med min samb. pga. redselen for å evt. smitte han med noe. Har ikke sakt at jeg har vert utro, så han lure på om jeg helt har mistet lysten på han. Tanken på Hiv er det som selvsagt er mest skremmendes. Har lest en dansk artikkel på nettet at man etter 4 uker kan vere 95% sikker på res.svar på en hivtest. Så 4 uker etter hendelsen tok jeg en hiv test hos Omnia, den var neg., også klamydia og hepatitt var det. Legen sa ikke noe om at jeg måtte ta en ny test 3 mnd etter hendelsen for 100% sikkert svar, men det har jeg jo lest flere steder så 3 mnd etter tok jeg ny og den var og neg. Var hos Omnia da også, men da til en annen lege. Jeg spurde da om hvor prøven vart sendt og hvilken type prøvetype som vart brukt. Prøven vart sendt til furst lab. i Oslo, men viste ikke hvilken sort prøve. Jeg lurte på hvilken type da jeg har lest at den nyere combo testen er helt sikker etter 2 mnd. Men skulle man gjøre det helt riktig måtte jeg ta en ny test også 6 mnd etter risikosituasj., så ho skrev ut en lapp som jeg skulle ta med neste gang for å slippe legetime. Tre uker før det var gått 6 mnd greide jeg ikke vente lenger og tok ny test., heldigvis neg. og jeg hadde noen fantastiske dager der jeg ikke bekymret meg særlig for hiv. Men det jeg lurer på er jo at du skriver at etter 3 mnd er testen sikker, og det har jeg som sagt lest fleste steder. Men hun sa 6 mnd`er og det leste jeg også i ei helselære bok frå 1990.. Der stod det at dei fleste fikk pos. antistoff test mellom 2-12 uker, men noen mellom 6-12 mnd`er. hvorfor så forskjellig??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218242-hiv-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thekla84

Du vil få et sikkert svar når du tar blodprøve etter å ha ventet 5-6 uker. Dette vet jeg fordi jeg hadde angst for hiv selv. Jeg følte jeg fikk hiv når jeg satt meg på offentlige benker i byen, kunne ikke gå på offentlig toaletter osv.. tok blodprøve en gang i mnd helt til fastlegen min sa stopp og pratet med meg om det. siden du har tatt så mange blodprøver kan du være 130% sikker på at du ikke er hiv-positiv ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218242-hiv-angst/#findComment-1614689
Del på andre sider

Dumt og være utro, men det har sikkert mange tenkt i samme situasjon:-) HIV smittet er du neppe, anbefaler deg og roe ned + at du tenker deg om etter hva du vil....hva som skal skje siden er vel din avgjørelse, fortelle eller ikke!

uansett håper jeg det ender godt til begges beste:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218242-hiv-angst/#findComment-1614696
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg skjønner ditt problem. Hvorfor er det så forskjellige opplysninger om tidspunktet for utvikling av HIV antistoffer? Fordi det finnes ikke noe absolutt sannhet. De forskjellige individer responderer ulikt og en rekke andre faktorer, f. eks. hvordan smitte blir overført, hvor meget virus som blir overført, forskjell mellom ulike HIV stammer, osv. som kan innfluere på smitte- og immunologisk utvikling.Det store flertallet av smittede individer blir antistoffpositive innen tre mndr. Om det er 99 eller 98 % kan variere i forskjellige undersøkelser, og jeg kan ikke si noe nærmere om det. Dett tallet blir enda noe høyere (kasnkje 99 eller 99,5% etter ytterligere mndr, men det er fortsatt ikke 100%, selv etter 6 mndr. Det hører med i historien at det er noen få individer som aldri utvikler antistoffer. Testsystemene som brukes i mikrobiologiske laboratorier i Norge er meget gode alle sammen, om enkelte laboratorier bruker den ene eller andre testen avhenger mer av praktiske ting enn av testenes kvalitet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218242-hiv-angst/#findComment-1614896
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg selv ville fortalt hva jeg hadde gjort, men det er kansje bare meg:-) hadde ikke klart og fortsette et forhold uten at jeg fortalte alt:-)

Er enig med sheba. Tror angsten er verre for deg en å konfronteres med å si han sannheten. Om det koster deg forholdet så har du ihvertfall ryddet opp i det.

Nå er vel sjansen for at du har hiv veldig liten, spes. siden du har to neg. tester og han ikke fikk utløsning inni deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218242-hiv-angst/#findComment-1642043
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...