Police Cop Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Hei. Har Søvnparalyser en sjelden gang, men det er så innmari skummelt. De kan vare opp til flere minutter og jeg føler at noen kikker på meg. Er det noen grunn til at de dukker opp og kan jeg unngå dem på noen måter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218439-s%C3%B8vnparalyse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zannen Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hei! Jeg er ingen lege, men har selv opplevd søvnparalyse et par ganger, og vet hvor fælt det kan være. Opplevelsene kan være forskjellige fra person til person, men mange forteller at de føler eller aner at det er noe/noen i rommet som vil dem vondt. Søvnparalyse er noe mange kan oppleve i løpet av livet uten at det nødvendigvis er noe galt. Det som skjer er at kroppens funksjoner er slått over på "søvn-modus", og dermed er "låst" (noe som også skjer under normal søvn, slik at vi ikke vandrer omkring og gjør akkurat det vi drømmer om hele tiden), men bevisstheten er fortsatt delvis tilstede. Merk at ved mange gjentatte tilfeller av søvnparalyse kan det noen ganger være et tegn på søvnsykdom som narkolepsi. Noen råd for å unngå søvnparalyse, er å passe på å ha et jevnt søvnmønster, generelt få nok søvn, ikke innta kaffein eller spise store mengder mat sent på kvelden samt røyke mindre (hvis man røyker, naturligvis). Det er også frarådet å sove på ryggen, da det i brorparten av tilfellene er i denne stillingen at søvnparalyse inntreffer. Skulle du først befinne deg i en søvnparalyse, så er å utføre små bevegelser for å løse opp paralysen et godt råd som kan hjelpe noen. Prøv for eksempel å lee på fingrene eller flytte blikket fra side til side og gradvis øke bevegelsen. Men som sagt, hvis dette er svært plagsomt og stadig kommer tilbake, vil jeg anbefale å gå til lege. Det finnes også medisiner mot søvnparalyse, hvis ingenting annet gjør susen. Uansett, håper du får gode netter og slipper unna det der fremover! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218439-s%C3%B8vnparalyse/#findComment-1631906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.