Gå til innhold

Bruk av latexmadrass til småbarn

Anbefalte innlegg

Gjest Allergisk mor

Til legene,

Min datter på 2 år er disponert for allergi, og jeg lurte i den forbindelse på om jeg bør kjøpe overmadrass av latex? (type Jensen, Svane etc.) Har dette selv og er kjempefornøyd. Eller bør jeg gå for "skumgummi" typen, for å være sikker?

Takknemlig for svar.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21852-bruk-av-latexmadrass-til-sm%C3%A5barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære allergisk mor

Er det virkelig slik at madrassene du nevner inneholder Latex? I så fall har det stor betydning for mange med latexallergi - en allergi som ser ut til å være økende. Jeg synes du skal spørre forhandleren om det virkelig dreier seg om naturgummi og i så fall hvor i madrassen den befinner seg. Det er ikke særlig lurt å være i direkte kontakt med latex for allergikere.

Gjest Allergisk mor

Kjære allergisk mor

Er det virkelig slik at madrassene du nevner inneholder Latex? I så fall har det stor betydning for mange med latexallergi - en allergi som ser ut til å være økende. Jeg synes du skal spørre forhandleren om det virkelig dreier seg om naturgummi og i så fall hvor i madrassen den befinner seg. Det er ikke særlig lurt å være i direkte kontakt med latex for allergikere.

Til Ragnhild,

Tusen takk for svar.

Du bekrefter vel bare min mistanke om at valg av denne type madrass kanskje ikke er hensiktsmessig med tanke på allergi.

Nå skal det sies at latexen kun benyttes som stopningsmateriale i overmadrasser (puster godt og leder bort fuktighet), og er derfor ikke i direkte kontakt med huden (som det poengteres av forhandler). Svært mange av de "bedre" madrasstypene fra Svane, Jensen, Wonderland etc. leveres med nettopp latex stopning i overmadrassen. Med latex menes naturlatex, ofte av type Tallalaylatex.

Så hvis latex også er allergifremkallende også utover direkte hudkontakt, bør nok også jeg kanskje revurdere mitt bruk.

Igjen takk.

Mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...